Jön a 28 órás munkahét Németországban

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Több hétig tartó sztrájksorozatával elérte a legnagyobb német szakszervezet a 28 órás munkahét intézményének bevezetését a fém-, és elektronikai iparban.

Kevesebb óraszám, több pénz

Az ágazat 3,9 millió dolgozójának érdekeit képviselő IG Metall és a munkaadók keddi megállapodása szerint 2019-től a munkavállalók külön indoklás nélkül heti 35 óráról 28 órára csökkenthetik munkaidejüket két évi időtartamra.

A 2020 áprilisáig érvényes új bérmegállapodás alapján a dolgozók az idén áprilistól 4,3 százalékos fizetésemelést kapnak, és egy évente járó külön juttatást, amely a havi fizetés 27,5 százalékának felel meg. A gyermeket nevelő, hozzátartozót ápoló vagy váltott műszakban dolgozó munkavállalók szabadnapokra is beválthatják a juttatást.

Egyszeri juttatásként havi 100 euró (31 ezer forint) is jár még a 2018 január-márciusi időszakra, és további 400 euró, amit legkésőbb 2019 júliusában utal át a munkaadó.

A megállapodás egyelőre Baden-Württemberg tartományra vonatkozik, de mintaként szolgál az IG Metall többi körzetében, és várhatóan mindenütt át is veszik a munkaadói érdekképviseletek.

Előnyös megállapodás

Az IG Metall közleménye szerint a megállapodás révén a munkavállalók méltányos részesedéshez jutnak a kiváló helyzetben lévő ágazat sikereiből, reáljövedelmük így jelentősen emelkedik.

A munkaidő beosztásában pedig sikerült fordulatot elérni, ezentúl nem a munkaadó kiváltsága, hogy rugalmasan rendelkezzen a munkaidővel, mert a munkavállalóknak is lesz lehetőségük arra, hogy kevesebbet dolgozzanak, ha ezt kívánja meg az egészségük vagy a család.

Az IG Metall felhívására január eleje óta több hullámban sztrájkoltak az ágazat dolgozói. A legnagyobb szabású akciót az előző héten hajtották végre, akkor nagyjából félmillióan függesztették fel a munkát 24 órára.

A munkabeszüntetés elsősorban autógyárakat és autóipari beszállítókat sújtott, sztrájkoltak a többi között a BMW, a Daimler, a Ford és a Volkswagen, a beszállítók közül pedig például a Bosch, a Magma és a Schaeffler egy vagy több üzemében. A tiltakozó akció jelentőségét mutatja, hogy az autóipar állítja elő az Európai Unió legnagyobb gazdaságát működtető Németország hazai össztermékének (GDP) nagyjából 10 százalékát.

Németországban megszokottak a kollektív bértárgyalásokra szervezett ágazati sztrájkok, 2016-ban és 2015-ben is tartottak országos munkabeszüntetéseket.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Szerény mértében nőtt a gazdasági teljesítmény »

4IG 578 (-5,25 ) AKKO Invest 476 (-3,25 ) ALTEO 844 (-2,99 ) ANY 1365 (-0,73 ) APPENINN 349 (-3,72 ) AutoWallis 99 (-4,62 ) CIGPANNONIA 184 (-0,75 ) CSEPEL 382 (-15,86 ) DM-KER 4000 (-11,11 ) Duna House A 3810 (0,53 ) EHEP 7400 (-4,52 ) ENEFI 398 (-0,50 ) ESTMEDIA 116 (-7,35 ) FUTURAQUA 101 (-1,55 ) GSPARK 5060 (-3,44 ) KPACK 18800 (-5,05 ) KULCSSOFT 2580 (-5,84 ) MASTERPLAST 734 (-2,91 ) MOL 2550 (-5,42 ) MTELEKOM 422 (-3,66 ) NORDTELEKOM 48 (-2,26 ) NUTEX 37 (-4,63 ) OPUS 271 (-4,31 ) ORMESTER 10400 (6,67 ) OTP 14950 (-2,42 ) OTT1 199 (-3,86 ) PANNERGY 712 (-5,07 ) RABA 1090 (-2,24 ) RICHTER 6930 (-1,77 ) SET Group 97 (-4,06 ) TAKAREK 494 (-1,59 ) WABERERS 1090 (0,46 ) ZWACK 17500 (-0,85 )