Kérdés: megoldhatja-e a dolgot a kerozinadó?

| forrás:
MTI/APA
| olvasási idő: kb. 1 perc

Noha a légi forgalom egységnyi, utaskilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása duplája a személygépkocsikénak, és 1990 óta abszolút tételben meg is duplázódott a kibocsátás, a kerozinra mégsem vetnek ki ásványolaj-adót, a nemzetközi repülőjegyekre pedig áfát - kifogásolta a Verkehrsclub Österreich (VCÖ) osztrák környezetvédelmi szervezet szerdán publikált jelentése szerint.

A közlekedési kérdésekre szakosodott osztrák környezetvédelmi szervezet jelentése rámutat, hogy az osztrák környezetvédelmi hivatal, az Umweltbundesamt adatai szerint a légiforgalom teljesítményegységenként, utaskilométerenként 451 gramm szén-dioxidot bocsát ki, dupláját a dízeles és benzines autókénak, nyolcszorosát a távolsági autóbuszokénak és több mint harmincszorosát a vasúténak. A légiforgalom 1990-ben 900 ezer tonna szén-dioxidot juttatott a légkörbe Ausztriában, tavaly pedig 2,3 millió tonnát, amely 1,5 millió személygépkocsi éves kibocsátásának felel meg.

Az Európai Unióban a légiforgalom szén-dioxid-kibocsátása az 1990-es 83 millió tonnáról 2017-re duplájára, 164 millió tonnára emelkedett. Miközben a személygépkocsik szén-dioxid kibocsátása 60 százalékkal emelkedett 1990 óta Ausztriában, a közúti teherforgalomé pedig 91 százalékkal, addig a légiforgalomé 155 százalékkal. Tavaly 2,3 millió tonnára csökkent az összes szén-dioxid-kibocsátás Ausztriában az előző évi 2,4 millió tonnáról, az idén viszont a VCÖ ismét némi növekedésre számít. A VCÖ kihangsúlyozza jelentésében, hogy repülőgép-üzemanyag ára a légiforgalom magas emissziós értékei ellenre sem tartalmaz ásványolaj-adót, sőt a vasúti jegyekkel ellentétben a nemzetközi repülőjegyek árában nincs még áfa sem. Ausztriában tavaly 910 millió liter kerozint (repülőgép üzemanyagot) tankoltak. A gépjárművek üzemanyagára kivetett ásványolaj-adót alapul véve ez tétel a VCÖ számítása szerint tavaly 440 millió eurós "adókedvezményt" jelentett a légiközlekedésnek.

A repülőjegyekre kivetett adó viszont ennek csak egy töredékével, 116 millió euróval pótolta a költségvetés így kieső adóbevételét. Mivel azonban az idén a repülőjegyekre kivetett adó a felére csökken, a költségvetés bevételei is kisebbek lesznek. "Mindaddig, amíg a kerozinra ára nem tartalmaz ásványolaj-adót, a repülőjegyek adóztatásával kellene egyenlő feltételeket teremteni az EU-ban" - jelentette ki Markus Gansterer, a VCÖ szakértője. Véleménye szerint az Európán belüli vasúti összeköttetést kellene elsősorban fejleszteni, nagysebességű vasúti pályákkal kellene összeköttetést létesíteni a jelentősebb városok között. Ezzel a megoldással ki lehetne váltani az Európán belüli rövid repülőjáratokat, ami nagyban hozzájárulhatna a klímacélok teljesítéséhez a közlekedésben.

Ezt olvasta már?

Csődközelben a légitársaság nem repülnek a gépek »

4IG 4320 (1,65 ) AKKO Invest 26000 (5,69 ) ALTEO 782 (-0,76 ) ANY 1360 (1,49 ) APPENINN 522 (-2,61 ) AutoWallis 142 (-2,74 ) BIF 3270 (-2,97 ) CIGPANNONIA 429 (-0,23 ) CSEPEL 512 (-0,39 ) Duna House A 4300 (-1,38 ) ELMU 29800 (2,05 ) EMASZ 26400 (-0,75 ) ENEFI 436 (4,81 ) ESTMEDIA 123 (-1,44 ) FUTURAQUA 59 (1,91 ) GSPARK 3680 (1,94 ) KONZUM 218 (-0,91 ) KULCSSOFT 1350 (0,75 ) MOL 3364 (1,63 ) MTELEKOM 462 (-0,32 ) NORDTELEKOM 40 (-1,00 ) NUTEX 29 (0,69 ) OPUS 436 (-1,53 ) ORMESTER 2680 (-2,90 ) OTP 12900 (-0,77 ) OTT1 220 (-3,73 ) PANNERGY 700 (-1,13 ) RABA 1230 (2,50 ) RICHTER 5810 (1,93 ) SET Group 720 (-1,23 ) TAKAREK 706 (0,57 ) WABERERS 1540 (-2,53 )