Megoldhatja az állam a majd százmilliárdos közműtartozást?

| forrás:
TF-információ
| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Az elkövetkező esztendő januárjától megalakul az új csúcsszervezet, a közműholding. Németh Szilárd, a Fidesz rezsicsökkentésért felelős politikusa a közelmúltban azt jelentette be, hogy a kormány döntése értelmében egy társaságcsoportba szervezik majd a villamosenergia-, a földgáz- és a távhő-közszolgáltatásokat.

A döntés következtében újabb mammut szervezet jön létre az országban. Hírek szerint első körben csupán a számlázás kerül központi kézbe. Magyarán az az egység, amelyben a bevétel valósul meg. A bejelentés egy sajtótájékoztatón hangzott el, amelyen arra a kérdésre, mi is lesz a mostani szolgáltatókkal, a politikus csak annyit válaszolt: „az államosítás szót felejtsék el, mert azt az elvtársak művelték az 50-es években". Most annak a visszavásárlása történt, történik, "amit az előző, rossz állam tulajdonosai a Gyurcsány-Bajnai-korszakban vagy még korábban, a Horn-kormány időszakában eladtak".

Vásárol az állam, mert jobb tulajdonos akar lenni

A megjegyzés ideológiai. És van benne egy számottevő tévedés. A magyar energiatermelő vállalatokat nem az ötvenes években, hanem jóval előbb szerezte meg az akkori állam és politikai rendszere.  Az államosítás éppen a szénbányák tulajdonba vételével 1945 végén kezdődött, 1946 január elsejével valósult meg, folytatódott az öt legnagyobb vállalattal. 1947 végére nagyjából a teljes nehézipar, 1948-ban - külön törvényekkel-  a száz munkásnál többet foglalkoztató gyárak, üzemek, intézmények, beleértve a többi között a villamosműveket, távvezetékeket, bankokat, állami kézbe kerültek.

A történelmi tévedés csupán néhány esztendő, végül is nem jelentős. A háború utáni idők összemosása az elmúlt időszak politikai és más összetételű kormányok döntéseivel azonban nem szerencsés. Akad ugyanis egy jelentős különbség. A rendszerváltást követő privatizációk során vagyontárgyakat értékesített az állam, amiből jövedelme, bevétele származott. Most vásárol (nem elvesz, kisajátít, mint a negyvenes esztendők végén), mert úgy érzi, hogy jobb tulajdonosa lesz a magyar energetikai és szolgáltató rendszernek. Jobban, széleskörűbben, s kivált olcsóbban fog majd szolgáltatni.

A szolgáltatások messze vannak a fejlett országokétól

A cél nem jelentéktelen. A magyarországi infrastruktúra, a szolgáltatások kiépítettsége és minősége nagyon messze van az európai fejlett országokétól. Néhány példa.

A Központi Statisztikai Hivatal készített egy tanulmányt, amely nagyjából átfogta a huszonegyedik század első fele kistelepüléseinek helyzetét. Leglábbis az ország egyik szegletében, Csongrád megyében. Az egyébként az élet számos területét áttekintő elemzés azt állapította meg, hogy bár a 189 kistelepülés mindegyikében elérhető volt a vezetékes víz, a lakásoknak csupán nyolcvannégy százaléka kapcsolódott a közüzemi ivóvízhálózatba. A közcsatorna-hálózat kiépítettségi szintje a fejlesztések ellenére is jóval kedvezőtlenebb, mint a vízhálózaté. A vizsgált évek alatt tizennyolc kistelepülésen fektettek le közüzemi szennyvízcsatornát, ám a 2000-es első évtized második felére is csak valamivel több mint negyedük (mindössze 49 kisközség) rendelkezett csatornahálózattal.

Maradjunk Csongrád megyében! Az országnak ez olyan közismert területe, ahol az emberek számottevő része külterületen él. Egyes szigorú statisztikák szerint országosan legkevesebb kétszázhúszezer emberről van szó. A valóság azonban lényegesen több lehet ennél. A csongrádi külterületen ma számos tanyára még a villany sincsen bevezetve. Ivóvízhálózat, még a gerincvezeték szintjén is csak néhol van, csatorna egyáltalán nincsen, vezetékes gázról is legfeljebb csak ott beszélhetünk, ahol fővezeték megy el.

A kintlévőségek felszámolása gigantikus feladat

Egy következő sarkalatos kérdés, mit csinál a kormány, az állam a közszolgáltatás változatlanul hatalmas kintlévőségeivel? A hivatalos statisztikák szerint csökken a tartozások száma. Júniusban a harminc napi vagy annál kisebb tartozások összesen 21,6 milliárd, a 361 napnál régebbieké 43,9 milliárd forintot tettek ki. A földgáznál 42,4 milliárddal, a villamos energia számláknál 35,3 milliárddal, míg a távhőszolgáltatásnál 18,5 milliárdos tartozás állt fenn. Összesen 1,8 millióan tartoznak valamennyi pénzzel a szolgáltatóknak.  A hátralékok miatt 81 ezer fogyasztónál van kikapcsolva valamelyik szolgáltatás.

Az energiaellátás amúgy is az elkövetkező esztendők egyik jelentős problematikája lesz. Magyarország döntött, az energetikai fejlesztéseit, egyben az ország ellátását első helyen a nukleáris energetikai beruházásokkal kívánja megoldani. Ez sajátos út, amely buktatóit az Európai Unió és Oroszország súlyos konfliktusa is mutatja. Magyarország a földgázellátásban is az orosz szállításoktól jelentősen függő országok sorában van, s mint éppen most értesültünk, néhány európai országba már csökkenő mennyiségben érkezik a gáz.

Elosztani csak annyit lehet, amennyi rendelkezésre áll

Mindezek a szolgáltatási szférából csupán a feladat nagyságrendjének igazolása miatt kiragadott példák azt mutatják: az állami, a jelenlegi politikai vezetés nem akármilyen problémát vett a nyakába. A rezsicsökkentés programját csak üdvözölni, támogatni lehet. Jóllehet a kiadások éppen a politikai döntések következtében fogyatkoztak, ám az átlagos magyar családoknak változatlanul a villany-, a gáz-, a fűtés-, a vízszámlák kifizetése okozza a legnagyobb gondot.

Hogy az állami kézben összpontosuló közszolgáltatás-e a megoldás erre, az majd elválik. Ami a rendszer költségeit, vagy akár a támogatásokat illeti, tudjuk: elosztani csak annyit lehet, amennyi rendelkezésünkre áll.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

A Mol gázt és gázkondenzátumot talált Pakisztánban »

4IG 621 (1,31 ) AKKO Invest 452 (1,35 ) ANY 1215 (1,25 ) APPENINN 336 (-1,03 ) AutoWallis 86 (1,17 ) BIF 297 (-0,34 ) CIGPANNONIA 304 (-1,94 ) CyBERG 850 (11,84 ) DELTA 94 (0,54 ) DM-KER 44 (-0,11 ) Duna House 348 (0,58 ) EHEP 1955 (0,26 ) GSPARK 3170 (-1,25 ) Gloster 2400 (4,35 ) KULCSSOFT 1630 (-3,55 ) MASTERPLAST 636 (-0,62 ) MOL 1805 (0,67 ) MTELEKOM 378 (0,13 ) NUTEX 29 (2,51 ) ORMESTER 11500 (0,88 ) OTP 10420 (0,77 ) PANNERGY 604 (-0,66 ) RABA 820 (1,23 ) RICHTER 7090 (0,50 ) SET Group 70 (-0,99 ) TAKAREK 475 (-3,06 ) WABERERS 1060 (2,42 )