Mélyen érinthet minket a VW-botrány

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Londoni pénzügyi elemzők szerint a Volkswagen német járműipari csoport teszteredmény-hamisítási botrányának potenciális piaci következményei lefelé ható kockázatokkal terhelik a közép- és kelet-európai EU-gazdaságok növekedési kilátásait, és szélsőséges esetben akár a magyar monetáris politikát is befolyásolhatják.

A cseheket érintheti legjobban a botrány

A Morgan Stanley globális bankcsoport londoni befektetési részlegének felzárkózó piaci elemzői csütörtökön ismertetett, modellszámításokra alapuló tanulmányukbanazt írták: a VW-botrány lehetséges hatásaira a térségben a cseh gazdaság a legérzékenyebb, utána Szlovákia, Magyarország és Lengyelország következik.

Románia ugyanakkor viszonylag védett e hatásoktól. Az öt vizsgált gazdaság együtt - Németország után - a második legnagyobb autógyártó térség Európában, évente 3,7 millió járművel. Ez a Németországban egy év alatt gyártott 5,9 millió autó 62 százaléka, viszont ez az öt gazdaság a német hazai össztermék (GDP) 30 százalékát állítja elő, vagyis az autóiparnak arányosan jóval nagyobb a súlya e csoportban - áll az elemzésben.

Az MNB-nek is lépnie kell?

A ház közgazdászai hangsúlyozzák ugyanakkor, hogy az autóipar tényleges hatásainak meghatározásához félrevezető csak a termelési adatok figyelembevétele, két okból is. Az egyik ok az, hogy a szektor jelentős mértékben - hozzáadottérték-arányosan mintegy 50 százalékban - függ az alapanyagimporttól, vagyis a megtermelt hazai hozzáadottérték-tartalom - ami valójában a releváns mutató a GDP-számításhoz - jóval kisebb, mint amennyire a puszta forgalmi adatokból egyébként következtetni lehetne.

A második ok az, hogy figyelembe kell venni a más szektorokat - a szolgáltatásokat és a beszállítói hálózatokat - érintő közvetett átgyűrűző hatásokat is. Mindezt egybevetve a Morgan Stanley elemzői úgy számolnak, hogy ha a VW-botrány miatt az autóexport például 10 százalékkal csökkenne, az a szlovák gazdaság éves növekedési ütemét 0,7 százalékponttal, a cseh és a magyar gazdaságét 0,6, illetve 0,5 százalékponttal fogná vissza. Ez a teljes autóipari ágazat exportjának 10 százalékos csökkenésére vonatkozó modellszámítás eredménye.

A VW-csoport helyi érdekeltségeire leszűkített külön modellszámítás is ugyanezt a csoportot hozza ki a legérzékenyebbnek, de ebben a tekintetben Csehország lenne a legsebezhetőbb, utána következne Szlovákia és Magyarország - áll a tanulmányban. Más nagy londoni házak szerint a VW-botrány hatásai akár a Magyar Nemzeti Bank monetáris politikájára is hatással lehetnek.

Sérülékenyebbek vagyunk

A Bank of America-Merrill Lynch bankcsoport londoni elemzőrészlege (BofA Merrill Lynch Global Research) is azt állapította meg a VW-ügy közép- és kelet-európai potenciális hatásairól szóló értékelésében, hogy a botrány piaci következményeire a cseh és a magyar gazdaság a legérzékenyebb. A cég által kidolgozott lehetséges legrosszabb forgatókönyv azt modellezi, hogy az európai felzárkózó EU-térség autóiparát a 2009-es pénzügyi válsághoz és az azt követő recesszióhoz mérhető sokk éri. Ez a szektor által megtermelt bruttó hozzáadottérték-tartalom mintegy 20 százalékos csökkenését jelentené éves összevetésben Csehországban és Magyarországon, ami 1-1,5 százalékpontot is lefaraghatna a cseh és a magyar gazdaság éves növekedési üteméből.

A ház szerint a térségben az MNB monetáris politikája reagálna a legnagyobb valószínűséggel ilyen negatív meglepetésekre. A lefelé ható inflációs és növekedési kockázatok egyébként is gyűlnek már egy ideje az olajárak gyengülése, illetve a kínai gazdaság lendületvesztése miatt, és most ehhez társult a VW-botrány. A ház alapeseti előrejelzése szerint amíg az infláció nem indul ismét tartósan lefelé, és/vagy a növekedési pálya érintetlen marad, a közép- és kelet-európai EU-gazdaságok jegybankjai valószínűleg nem mozdítják alapkamatukat.

A Bank of America-Merrill Lynch elemzői szerint azonban ez alól az MNB a lehetséges kivétel, tekintettel a többiekénél enyhébb alapállására, és arra, hogy a magyar gazdaság sérülékenyebb a VW-botrányra, mint több más térségi ország. A ház szerint a devizaalapú hitelek átváltása nyomán az MNB végre tudna hajtani további kamatcsökkentéseket úgy, hogy a forint csak enyhe mértékben gyengülne. A cég elemzői szerint azonban egy ilyen enyhítő lépés csak 2016-ban lenne valószínű, amikor a forintárfolyam már nem érintené az idei közadósság-számításokat.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Már biztos: nem lesz török Volkswagen »

4IG 596 (-2,30 ) AKKO Invest 448 (-1,65 ) ALTEO 746 (1,63 ) APPENINN 342 (-0,87 ) AutoWallis 79 (1,95 ) BIF 295 (-2,32 ) CIGPANNONIA 215 (2,38 ) CyBERG 1190 (-0,83 ) DELTA 101 (2,64 ) Duna House A 3100 (-3,73 ) EHEP 2440 (-2,01 ) ENEFI 320 (-1,23 ) FORRAS/OE 1110 (4,72 ) FUTURAQUA 65 (-1,67 ) Gloster 2300 (-8,00 ) KULCSSOFT 1600 (4,23 ) MASTERPLAST 606 (2,02 ) MOL 1796 (0,11 ) MTELEKOM 380 (-1,30 ) NORDTELEKOM 30 (3,10 ) NUTEX 29 (-0,68 ) OPUS 240 (-2,04 ) ORMESTER 11400 (-3,80 ) OTP 10810 (-1,28 ) OTT1 193 (-0,62 ) PANNERGY 602 (-1,63 ) RABA 846 (-1,86 ) RICHTER 6460 (-0,31 ) SET Group 71 (-0,14 ) TAKAREK 485 (-0,21 ) WABERERS 870 (1,16 ) ZWACK 16700 (0,30 )