MOL: az innovációnál is fontosabb a megfelelő munkerő

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 3 perc

A gyorsan változó vásárlói igények és az egyre élesebb verseny miatt az olaj és gázipari cégek stratégiaváltásra kényszerültek. A piaci trendek folyamatos elemzése által a MOL HR csapata innovatív ötleteket és új szolgáltatásokat kínál csoport szinten, a szervezet hosszú távú stratégiai célkitűzésének elérése érdekében, amely szerint a munkakeresők és a dolgozók első számú választása lesz a MOL. A tehetségek bevonzása és megtartása terén rekord számú jelentkezővel büszkélkedhetnek a globális Freshhh versenyben, 2016-ban több mint 2000 csapat mérkőzött meg, több mint 50 országból. A Growww programban pedig több, mint 10 országból 188 frissdiplomást vettek fel. A HR szervezet célja a kollégák folytonos fejlesztése, amely a cég fenntartható növekedését biztosítja. A 21. Század Kommunikáció exkluzív interjúja ​​Zdravka Demeter Bubaloval, a MOL csoport HR igazgatójával.

Milyen stratégiai célja van a HR-nek a MOL-nál?

"A MOL-csoportban a HR stratégia az üzleti stratégiára épül; a kiválasztástól a munkavállalói képzési programokon keresztül az üzleti igényeket veszi figyelembe. Az energiaszektor egyik jelentős szereplőjeként fontos, hogy kollégáink tudását folyamatosan magas szinten, naprakészen tartsuk" - mondta Zdravka Demeter Bubalo.

"Három kontinensen kínálunk karrier utakat mind technológiai, mind üzleti területeken a különböző üzletágainkban. Új lehetőségeket kutatunk és ajánlunk az alapüzletágak és a szolgáltatások tekintetében egyaránt, az olajon túlmutatóan. Az innovatív üzleti megoldások megjelenése újdonságot jelent nekünk is" - hangsúlyozta a HR igazgató.

Hogyan tekintenek a generációk munkahelyi együttélésére?

"Világszerte probléma a különböző generációk együttes munkája. A fiatalok szerencsére feltartóztathatatlanul érkeznek hozzánk is. Ám a középgeneráció gyakran hiányzik, amikor megtorpan a gazdasági növekedés. Ez most globális kihívása az olajiparnak" - figyelmeztetett.

Mint mondta, általános trend, hogy a fiatalok kevésbé választják a természettudományi karokat a továbbtanuláskor. Ezek közül is a földtan, az olajipar (kutatás-kitermelés) igazán kevesek választása. Hiányoznak ezek az emberek a munkaerőpiacról, különösen a negyvenes középgeneráció - űr tátong a pályakezdők és a hatalmas tapasztalattal dolgozó, de a nyugdíjhoz közelítő munkaerő között.

"Számos cég keres hasonló profilú kollégákat, ám az elérhető jelöltek száma nagyon korlátozott, így a mi lehetőségeink is behatároltak" - tette hozzá.

Mi a MOL HR mostani fő kihívása?

"Három éve, a gazdasági válságot kísérően a természettudományok iránti érdeklődés esett, még a reál beállítottságúaknak is inkább az IT vagy más, „szexibb” matematikai pálya lett a vonzóbb. Ezért is kötelezzük el magunkat a startupok világa felé: szolgáltatásokban, nem csak az alaptermékünkben gondolkodva" - mondta.

Mit jelent a sharing economy?

"A MOL stratégiájában kijelöltük, hogy jóval nagyobb hangsúlyt fektetünk majd a kiskereskedelemre, és vizsgáljuk az új lehetőségeket. Minden olyan szolgáltatást megvizsgálunk, ami a közlekedők, az úton lévők kényelmét szolgálja, így például a car sharing szolgáltatást is. De már korábban is kiálltunk a sharing economy mellett, amikor 2013-ban támogatni kezdtük a budapesti közösségi kerékpárt, a MOL Bubit."

Használják, nem vásárolják

"Azt látjuk, hogy egyre többen vannak olyanok, akik használni, és nem megvásárolni akarják az autót, csak különböző célokra bevetni alkalomadtán. Mindenki időhiánnyal küzd – ha az emberek életét egyszerűbbé tudjuk tenni, nyert ügyünk van" - emelte ki.

"A MOL csoport több mint 2000 töltőállomást üzemeltet, hatalmas hálózatunk van tehát. Ma nem tudjuk még pontosan megmondani az öt évvel későbbi jövő ajánlatait; de ez az irány, amit felfedezünk. A MOL a mobilitásról szól. Minden olyan innovatív szolgáltatást megvizsgálunk, figyelünk, ami az úton lévők kényelmét szolgálja." - fűzte hozzá.

A startupok felé miként nyitnak?

"Nemrég jelentettünk be egy programot, ami azokat a startupokat szólítja meg, amelyek szolgáltatása illeszkedik a MOL-csoport 2030 stratégiájában megfogalmazott célkitűzéshez, miszerint a MOL a jövőben sokkal nagyobb fókuszt helyez a mobilitásra, és az úton lévők első számú választásává kíván válni" - ismertette.

Mint mondta, a MOL-csoport a programra azoknak a startupoknak a jelentkezését várja, akik már fejlett inkubációs szakaszba eljutott megoldásokkal rendelkeznek. A kezdeményezés szakmai felelősének a MOL a budapesti székhelyű Design Terminált kérte fel, amely már jelentős tapasztalatokra tett szert, és kiváló referenciákkal rendelkezik a startupokkal folytatott munka terén.

Klasszikus karrier vagy horizontális váltás?

"A 26 000 fős nemzetközi munkavállalói bázisunknak és az iparág komplexitásának köszönhetően napi szinten 500 nyitott pozíciónk van, és ez lehetővé teszi munkatársaink számára, hogy különböző szakterületeken megmérettessék magukat. Központi fogalommá vált ugyanakkor a munkavállalói élmény: a tehetségek megszerzése, majd megtartása, a digitalizáció fellendítése a MOL-nál kulcsfontosságú. A két fő üzletágunkra másfél évvel ezelőtt kezdtük el kialakítani a speciális, szakmai karrierutakat, amelyek nem csak előmentelt, hanem komoly fejlesztést is biztosítanak a kollégáinknak."

Hogyan látja a munkavállalói élményt a MOL-nál?

A mindennapi munkakörnyezet, a céges kultúra; az elismerés előtérbe helyezése, és az átláthatóság a céljaink. A munkavállalói élmény egyre nagyobb figyelmet kap; az irodai kollégák, akik digitális eszközöket használnak munkájuk során, sokkal felhasználóbarátabb eszközökkel és rendszerekkel fognak találkozni. Amellett, hogy nemrég bejelentettük új, korszerű irodaépületünket, rengeteget fejlődtünk az IT eszközök terén is. Az e-recruitment például jóval egyszerűbb jelentkezést biztosít a belülről jelentkező kollégáknak is.

Több generáció együttműködése hagyománynak számít

"Sok családban a férfiak, az apjuk után, a MOL-nál dolgoznak. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy mindegyik generáció képviselteti magát, köztük olyan nagy szaktudású és rendkívül tapasztalt szakértők, akik kulcsfontosságúak a tudásmegosztásban" - emelte ki.

"Az új generációknál azonban kevéssé számíthatunk arra, hogy 25 évig velünk dolgozzanak. Az a fontos, hogy a helyes időre, projektre megtaláljuk a jó embereket. Sokuknak ehhez speciális, technikai képesítés is szükséges. Hogyan lesznek megtarthatók? Megvalósítható, rugalmas időt és munkahelyet ajánlunk az irodai munkákban, hangsúlyt fektetve a munkaidő-magánélet egyensúlyára" - tette hozzá.

Milyen CSR-kezdeményezésekre büszkék?

"Büszkék vagyunk arra, hogy idén megkezdtük a Diversity & Inclusion (Sokszínűség és Befogadás) stratégiánk második ciklusát, amelynek három fő pillére a különböző generációk, a női és a családos kollégák támogatása, illetve a wellbeing. Emellett továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk a fiatal tehetségekre, és folyamatosan erősítjük egyetemi kapcsolatainkat a közép-kelet-európai régióban" - sorolta.

"A csoportos önkéntes munkának is nagy hagyománya van helyi közösségekben: időt, anyagi támogatást biztosítunk az alulról jövő kezdeményezések megvalósításához. Emellett kutatjuk, hogy hogyan tudjuk a szaktudásunkat még inkább kamatoztatni ezen a területen is" - zárta gondolatát a MOL csoport HR igazgatója.

Ezt olvasta már?

Gyengén szerepelt végül a MOL »

ALTERA 755 (1,34 ) APPENINN 614 (0,16 ) CIGPANNONIA 432 (3,35 ) ELMU 27400 (-0,72 ) EMASZ 24800 (-3,12 ) ENEFI 190 (-1,04 ) ESTMEDIA 103 (-0,96 ) FUTURAQUA 52 (-1,52 ) KONZUM 2695 (1,70 ) MASTERPLAST 640 (-1,54 ) MOL 2866 (4,60 ) MTELEKOM 402 (0,12 ) NORDTELEKOM 39 (3,73 ) NUTEX 46 (1,55 ) OPUS 572 (0,18 ) OTP 10260 (-0,68 ) OTT1 248 (4,64 ) PLOTINUS 5850 (1,74 ) RABA 1330 (0,76 ) RICHTER 5490 (1,86 ) TAKAREK 647 (4,35 ) WABERERS 2650 (0,76 ) ZWACK 16950 (-0,29 )