Most már tudjuk, mi a téli gumi

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

A téli gumikra és a biciklilámpákra vonatkozó szabályok is változnak a legutóbbi Magyar Közlönyben megjelent rendelet értelmében, amely több ponton megváltoztatja az autó, a kerékpár és a motor forgalomban tartásának műszaki feltételeit rögzítő jogszabályokat.

Hiányzott a szabályozás a minisztériumnak

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kedden közölte az MTI-vel, hogy a legkésőbb 2014. január elsején hatályba lépő, közlekedésbiztonsági célú rendeletmódosítások egyszerűsítik a jogalkalmazást az üzembentartók számára, az európai gyakorlathoz igazodnak a kerékpárok kötelező felszerelését és gépkocsis szállításukat szabályozó előírások, és meghatározást adnak a téli gumiabroncsra.

Ez a téli gumi!

Az NFM kifejti: jelenleg sem a hazai, sem a nemzetközi szabályozás nem teszi kötelezővé a téli gumi használatát. Magyarországon is általános közlekedésbiztonsági követelmény azonban, hogy az autóvezetők kizárólag az út- és időjárási viszonyokra felkészített gépjárművel induljanak útnak.

A szabályozás a gumiabroncs jelzések (pl. "M+S" vagy "Winter Use" felirat, "hópihe" ábra) tételes bemutatásával segíti az üzemben tartókat a megfelelő minőségű gumiabroncsok beszerzésében. Az új meghatározás szerint a bordázatnak 4 milliméternél mélyebbnek kell lennie a biztonság további növelése, a téli gumi kedvező tulajdonságainak érvényesülése érdekében.

Erre kell figyelni biciklin és motoron

A kerékpároknál a megfelelő észlelhetőséget biztosító világító és fényjelző berendezésekre vonatkozó követelmények átalakításával olcsóbbá válik a kötelező tartozékok beszerzése (például led-lámpás világító testek alacsony energia-felhasználással). Az egyszerűsítés irányába hat, hogy a szabályozás a széles körben terjedő gyakorlatnak megfelelően megengedi a lámpa elhelyezését a kerékpáros ruháján. Az új előírások tételesen rögzítik a kerékpáros gyermekülés felszerelésének feltételeit is.

A rendelkezések lehetővé teszik a nappali menetjelző lámpa használatát a motorkerékpároknál. A közlemény szerint e járművek egyre nagyobb számban vesznek részt a kedvtelési és munkacélú forgalomban is. Biztonságos közlekedésükhöz elengedhetetlen a "látni és látszani" elv maradéktalan érvényesítése, a nappal is jól érzékelhető, korszerű világító berendezések alkalmazása.

A módosítás pontosítja a rakomány-szállításra vonatkozó előírásokat is. Egyértelműen kimondja, hogy a gépkocsi hátsó világító és fényjelző berendezéseit kitűzhető világító és fényjelző berendezéssel meg kell ismételni akkor, ha a járművön hátra túlnyúlóan szállított rakomány (például vonóhorgon rögzített kerékpár) a gyári lámpák észlelését akadályozza.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Feleannyi személyautó van forgalomban, mint tavaly »

4IG 701 (-0,43 ) AKKO Invest 468 (5,41 ) ALTEO 786 (0,26 ) ANY 1230 (0,82 ) APPENINN 376 (-0,53 ) AutoWallis 78 (-1,27 ) CIGPANNONIA 184 (-2,91 ) DELTA 103 (-1,35 ) Duna House A 3200 (2,56 ) EHEP 3390 (-0,29 ) ENEFI 332 (-2,92 ) FORRAS/OE 1130 (-5,83 ) FUTURAQUA 75 (0,27 ) GSPARK 3500 (-2,23 ) KULCSSOFT 1660 (1,22 ) MASTERPLAST 626 (-0,63 ) MOL 1995 (4,12 ) MTELEKOM 401 (1,14 ) NORDTELEKOM 31 (-1,29 ) NUTEX 30 (-0,50 ) OPUS 280 (2,38 ) ORMESTER 11250 (-7,41 ) OTP 11340 (5,00 ) OTT1 212 (-2,97 ) PANNERGY 640 (1,59 ) RICHTER 6680 (0,45 ) SET Group 70 (-1,28 ) TAKAREK 536 (1,52 ) WABERERS 856 (5,68 )