Most már tudjuk, mi a téli gumi

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

A téli gumikra és a biciklilámpákra vonatkozó szabályok is változnak a legutóbbi Magyar Közlönyben megjelent rendelet értelmében, amely több ponton megváltoztatja az autó, a kerékpár és a motor forgalomban tartásának műszaki feltételeit rögzítő jogszabályokat.

Hiányzott a szabályozás a minisztériumnak

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kedden közölte az MTI-vel, hogy a legkésőbb 2014. január elsején hatályba lépő, közlekedésbiztonsági célú rendeletmódosítások egyszerűsítik a jogalkalmazást az üzembentartók számára, az európai gyakorlathoz igazodnak a kerékpárok kötelező felszerelését és gépkocsis szállításukat szabályozó előírások, és meghatározást adnak a téli gumiabroncsra.

Ez a téli gumi!

Az NFM kifejti: jelenleg sem a hazai, sem a nemzetközi szabályozás nem teszi kötelezővé a téli gumi használatát. Magyarországon is általános közlekedésbiztonsági követelmény azonban, hogy az autóvezetők kizárólag az út- és időjárási viszonyokra felkészített gépjárművel induljanak útnak.

A szabályozás a gumiabroncs jelzések (pl. "M+S" vagy "Winter Use" felirat, "hópihe" ábra) tételes bemutatásával segíti az üzemben tartókat a megfelelő minőségű gumiabroncsok beszerzésében. Az új meghatározás szerint a bordázatnak 4 milliméternél mélyebbnek kell lennie a biztonság további növelése, a téli gumi kedvező tulajdonságainak érvényesülése érdekében.

Erre kell figyelni biciklin és motoron

A kerékpároknál a megfelelő észlelhetőséget biztosító világító és fényjelző berendezésekre vonatkozó követelmények átalakításával olcsóbbá válik a kötelező tartozékok beszerzése (például led-lámpás világító testek alacsony energia-felhasználással). Az egyszerűsítés irányába hat, hogy a szabályozás a széles körben terjedő gyakorlatnak megfelelően megengedi a lámpa elhelyezését a kerékpáros ruháján. Az új előírások tételesen rögzítik a kerékpáros gyermekülés felszerelésének feltételeit is.

A rendelkezések lehetővé teszik a nappali menetjelző lámpa használatát a motorkerékpároknál. A közlemény szerint e járművek egyre nagyobb számban vesznek részt a kedvtelési és munkacélú forgalomban is. Biztonságos közlekedésükhöz elengedhetetlen a "látni és látszani" elv maradéktalan érvényesítése, a nappal is jól érzékelhető, korszerű világító berendezések alkalmazása.

A módosítás pontosítja a rakomány-szállításra vonatkozó előírásokat is. Egyértelműen kimondja, hogy a gépkocsi hátsó világító és fényjelző berendezéseit kitűzhető világító és fényjelző berendezéssel meg kell ismételni akkor, ha a járművön hátra túlnyúlóan szállított rakomány (például vonóhorgon rögzített kerékpár) a gyári lámpák észlelését akadályozza.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Mindenki támogatással megvásárolható autót akar »

4IG 836 (0,97 ) AKKO Invest 29000 (-1,36 ) ALTEO 772 (0,78 ) ANY 1345 (-1,47 ) APPENINN 415 (-0,95 ) AutoWallis 98 (-1,81 ) BIF 307 (2,68 ) CIGPANNONIA 250 (-3,10 ) Duna House A 3750 (0,27 ) EMASZ 31200 (-0,64 ) ENEFI 417 (-0,71 ) ESTMEDIA 115 (1,42 ) FUTURAQUA 92 (-1,92 ) GSPARK 4630 (0,65 ) KULCSSOFT 1200 (-4,00 ) MASTERPLAST 754 (-0,79 ) MOL 2850 (1,42 ) MTELEKOM 451 (1,12 ) NORDTELEKOM 42 (-4,07 ) NUTEX 28 (0,36 ) OPUS 310 (1,51 ) ORMESTER 6800 (-2,86 ) OTP 13110 (-0,08 ) OTT1 254 (-1,36 ) PANNERGY 748 (1,36 ) RABA 1075 (-0,46 ) RICHTER 5020 (1,01 ) SET Group 106 (-3,64 ) TAKAREK 570 (2,15 ) ZWACK 17150 (0,29 )