Nagy érvágás lenne Angliának a kemény Brexit

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Az Egyesült Királyság technológiai, egészségügyi és járműipara, illetve a fogyasztási cikkek gyártása számára évi közel 17 milliárd angol font (mintegy 6 ezermilliárd forint) veszteséget jelenthet az EU-ba irányuló export csökkenése a Brexitet követően - derül ki a Baker McKenzie ügyvédi iroda és az Oxford Economics tanulmányából.

A szigetország feldolgozóiparának mintegy 60 százalékkal kellene növelnie a nem uniós piacokra érkező exportját annak érdekében, hogy egy esetleges „kemény Brexit” esetén ellensúlyozza az unió felé irányuló kivitel visszaesését.

Sokat buknának

A járműipar, a technológiai és egészségügyi gyártó szektor, illetve a fogyasztói javak gyártása a brit feldolgozóipari GDP 42 százalékát adja. A szigetország EU-ba irányuló teljes exportjának 45 százalékáért felelősek ezek az ágazatok, amelyek kivitelének közel fele (49 százalék) az unióba irányul.

A Brexitet követően az unióba érkező brit kivitel költségei évi 3,8 milliárd fonttal emelkedhetnek ezekben a szektorokban (a vám- és a nem vámjellegű költségek összesítése alapján). A növekvő exportköltségek miatt várhatóan az uniós fogyasztók is elfordulnak a szigetország termékeitől, más, olcsóbb alternatívát keresve.

A legnagyobb költségnövekedésre a brit járműipar számíthat, itt a vám- és nem vám jellegű többletköltségek elérhetik az évi 2,1 milliárd fontot is. Az EU-ba irányuló kivitel visszaesésével pedig ez az ágazat korábbi exportbevétele több mint ötödét veszítheti el. A járműipar közel 8, a fogyasztási cikkek gyártásában működő cégek pedig több mint 5 milliárd angol font veszteséget realizálhatnak a „kemény Brexit” hatására.

Veszélyben a munkaerőpiac

Dr. Fehérváry Ákos, a Baker McKenzie budapesti irodájának partnere kiemelte: az unióból való kilépés a szigetországban működő vállalatok munkaerő-piaci helyzetére is jelentős negatív hatással lehet. Az Egyesült Királyságban a fogyasztási cikkek gyártása a leginkább kitett egy esetleges, Brexit utáni szakemberhiánynak: az itt dolgozók több mint negyede ugyanis nem brit, de EU-s állampolgár.

A járműipar dolgozóinak 9, az egészségügyi gyártók alkalmazottainak pedig közel 10 százaléka tartozik e körbe – utóbbi szektorban ugyanakkor az uniós munkavállalók több mint fele magasabb, szakértői vagy vezetői pozíciót tölt be, így a hatások itt is súlyosak lehetnek. Dr. Fehérváry Ákos szerint ezen okok miatt valószínű, hogy az uniós, és így a magyar munkavállalók helyzete is megnyugtatóan rendezésre kerülhet majd, hiszen a brit piacon maradásuk az Egyesült Királyság érdekeit is szolgálja.

Sorra költöznek el a cégek

A négy vizsgált iparágban emellett jelentős az unión kívüli tulajdonosi kör. Az érintett, közösségen kívüli cégek többsége vélhetően az egységes, belső uniós piachoz való hozzáférés miatt települt az angol fővárosba, a várakozások szerint pedig el is hagyhatja azt – és egy másik uniós tagállamba helyezheti át székhelyét, amennyiben a piaci helyzet megváltozik. A brit járműipari cégek több mint fele, az egészségügyi gyártóknak pedig 44 százaléka ilyen, unión kívüli tulajdonoshoz kötődik.

Az elemzésben felhasznált modellek alapján a „kemény Brexitből” adódó exportveszteségek ellentételezésére mintegy 60 százalékkal kell növelnie a brit feldolgozóipar vizsgált négy ágazatának kivitelét harmadik országbeli legnagyobb piacain. A brit ipar négy vizsgált szektora számára az Egyesült Államok jelenti a legnagyobb lehetőségeket, hiszen kivitelük közel fele már ma is ide irányul.

A piacbővítés szempontjából komoly lehetőségeket jelent Kína is. A legnehezebb helyzetben a fogyasztási cikkek gyártása van, hiszen az Egyesült Királyság e szektorának, harmadik (azaz nem EU-s) országokba irányuló exportját mintegy 150 százalékkal kellene növelni a kemény Brexit negatív hatásainak kiegyenlítéséhez.

Ellehetetleníti az autóipari kereskedelmet a Brexit
Brit autóipari vezetők szerint több százezer font veszteséget okozhat már az is, ha a brit EU-tagság megszűnése után akár csak néhány percet késik a határokon a részegységek behozatala.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

A statisztikák szerint nőtt az EU turizmusa »

4IG 655 (-1,36 ) AKKO Invest 424 (-0,47 ) ANY 1385 (-1,07 ) APPENINN 361 (-1,50 ) AutoWallis 101 (-0,98 ) CIGPANNONIA 180 (-1,64 ) CSEPEL 502 (-4,20 ) CyBERG 1750 (0,57 ) Duna House A 3890 (-1,02 ) EHEP 8750 (-0,57 ) ENEFI 367 (-1,08 ) ESTMEDIA 131 (-2,96 ) FORRAS/OE 1950 (-5,34 ) FUTURAQUA 105 (-1,50 ) GSPARK 5000 (-1,19 ) KPACK 20600 (-10,43 ) KULCSSOFT 3020 (3,42 ) MOL 2666 (-1,62 ) MTELEKOM 455 (-0,11 ) NORDTELEKOM 51 (-1,92 ) NUTEX 45 (0,89 ) OPUS 291 (-2,55 ) OTP 14570 (-1,15 ) OTT1 228 (-3,18 ) PANNERGY 724 (-0,82 ) RICHTER 6520 (-0,91 ) SET Group 92 (-3,16 ) WABERERS 1070 (-0,93 ) ZWACK 17500 (-0,28 )