Nagymértékben csökkenhet az autógyártás

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Globális gazdasági recesszió és az autógyártás legkevesebb 20 százalékos visszaesése várható az idén a koronavírus-világjárvány miatt az ágazat egyik vezető beszállítója, a német Bosch szerint.

A Magyarországon több mint tízezer embert foglalkoztató társaság üzleti eredményeinek szerdai online bemutatóján Stefan Asenkerschbaumer, az igazgatótanács pénzügyi területért felelős tagja kiemelte, hogy 2020 egészét tekintve "világszerte mély recesszióra" kell felkészülni. A válság nagyságát egyelőre nem lehet felbecsülni, de az biztosnak tűnik, hogy a világgazdaság teljesítménye jóval nagyobb mértékben csökken majd, mint a legutóbbi krízis legsúlyosabb évében, 2009-ben regisztrált 1,5 százalék.

A gépjárműgyártás az eddig megmutatkozott tendenciák alapján minimum 20 százalékkal eshet vissza. A Bosch-nál "különösen erősen" csökkenhet a mobilitási megoldások üzletág és a fogyasztási cikkek üzletág bevétele, de az összes többi területen is jelentős csökkenéssel kell számolni. A bizonytalanság miatt nem lehet megalapozott előrejelzés adni az idei üzleti eredményről. Az már látható, hogy igen nagy erőfeszítéseket kell tenni a "legalább kiegyensúlyozott" eredményért - mondta a társaság pénzügyi vezetője. A többi között hozzátette, hogy valamennyi üzletágban "a lehető legnagyobb visszafogottság" szükséges a beruházások területén, és központi jelentőségű a költségek csökkentése és a likviditás biztosítása.

A társaság mintegy 19 milliárd euró (6750 milliárd forint) likvid forrással rendelkezik, és a napokban megállapodást kötött bankokkal egy 3 milliárd eurós hitelkeretről - ismertette Stefan Asenkerschbaumer. Volkmar Denner igazgatótanácsi elnök kiemelte: a Bosch termékeinek előállításához naponta 300 millió alkatrészt kell eljuttatni a megfelelő helyre, ami "normál üzemmódban nem gond", a járvány viszont szétzilálta a szállítási hálózatokat, így 20 országban, együttvéve csaknem 100 gyárban kellett felfüggeszteni a termelést.

Kínában már mindenütt ismét dolgoznak, és a beszállítókkal, a megrendelőkkel és a hatóságokkal együttműködve arra készülnek, hogy májusban Európában is újraindítják a munkát. Volkmar Demmer arról is szólt, hogy nem lehet a globalizációt hibáztatni a járványért, és ugyan át kell gondolni a beszállítói láncolatokban megmutatkozó "kritikus függőségeket", de a megoldás nem lehet a "bezárkózás politikája", amelyet egyes populisták kívánnak, mert a jólét még nagyobb csökkenéséhez vezetne, mint maga a járvány.

A világszerte mintegy 400 ezer munkatársat foglalkoztató társaság 77,7 milliárd euró árbevételt ért el 2019-ben, ami 0,9 százalékos csökkenés az egy évvel korábbi 78,5 milliárd euróhoz képest. A kamat- és adófizetés előtti eredmény (EBIT) 3,3 milliárd euró volt, 38 százalékkal csökkent az egy évvel korábbi 5,5 milliárd euróhoz képest. Az árbevétel arányában kifejezett EBIT 4,2 százalékra süllyedt az egy évvel korábban elért 7 százalékról.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Ismét növekedést látunk a kínai autópiacon »

4IG 615 (-0,65 ) AKKO Invest 459 (-0,22 ) ANY 1230 (0,41 ) APPENINN 342 (-3,25 ) AutoWallis 78 (-0,64 ) CIGPANNONIA 190 (7,95 ) CyBERG 1190 (0,85 ) DELTA 96 (-2,54 ) DM-KER 4400 (8,64 ) Duna House A 3140 (4,67 ) EHEP 2480 (-5,70 ) FORRAS/OE 1040 (-7,14 ) FUTURAQUA 67 (0,90 ) GSPARK 3210 (-1,23 ) Gloster 2480 (-0,64 ) KULCSSOFT 1500 (-1,32 ) MASTERPLAST 604 (-0,33 ) MOL 1834 (-1,66 ) MTELEKOM 382 (-0,78 ) NORDTELEKOM 29 (-2,99 ) NUTEX 30 (-1,81 ) OPUS 248 (-1,20 ) OTP 10760 (-0,46 ) RABA 832 (-4,37 ) RICHTER 6700 (0,37 ) SET Group 70 (-3,45 ) TAKAREK 486 (1,67 ) WABERERS 872 (-0,23 ) ZWACK 16700 (-0,30 )