Nem tetszenek az új szabályok a francia fuvarozóknak

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Forgalomlassító megmozdulásokkal és az olajfinomítók blokádjával tiltakoztak hétfőn a francia fuvarozók a hétvégén hatályba lépett munkajogi reform ellen. A kamionosok a rendeletek teljes visszavonását követelik.

A határozatlan időre meghirdetett tiltakozás első napján délutánra minden útlezárást és blokádot feloldottak a tiltakozók,  a megmozdulás sem a közlekedésben, sem az üzemanyag-ellátásban eddig nem okozott nagyobb gondokat.

Forgalomlassítás

A tiltakozást a CGT és az FO szakszervezetek felhívására mintegy harminc fuvarozó kezdte a Belgiumba vezető északi autópályán, majd Arras, Rouen, Bordeaux és Marseille bevezető útszakaszain is voltak forgalomlassító kamionsorok.

A fuvarozók "valódi aggodalmaknak adnak hangot, garanciákat kell nekik adnunk" - ismerte el hétfőn Christophe Castaner kormányszóvivő, aki jelezte, hogy a CGT és az FO képviselőit "természetesen ismét fogadja" a kormány.

A munkáltatók és szakszervezetek képviselőit csütörtökre hívta ismét tárgyalóasztalhoz a kormány.

Negyven blokád

Jérome Vérité, a CGT fuvarozói szekciójának vezetője elégedett volt a hétfői megmozdulással, miután több mint negyven blokádot alkottak a fuvarozók országszerte. Az olajfinomítókat azonban a másfél évvel ezelőtt, szintén a munkajogi reform ellen szervezett megmozdulással ellentétben nem tudták a fuvarozók elfoglalni az előzetesen kirendelt rendőri biztosítások miatt.

"A kormány a gumibotot választotta a párbeszéd helyett" - hangsúlyozta az RTL rádióban Jérome Vérité. Szerinte a rendőrségnek egyértelműen parancsba adták, hogy szüntesse meg a blokádokat, amire állítása szerint 2002 óta nem volt példa.  

A közlekedési minisztérium délután azt közölte, hogy a benzinkutak ellátása zavartalan, és "szinte minden üzemanyagraktárhoz hozzá lehet férni". A tárca megítélése szerint a helyzet az országban "normális". A Total olajipari vállalat azt közölte, hogy a benzinkutak két százalékánál jelentkeznek ellátási problémák. 

Nem ez az első eset

A fuvarozók megmozdulása nem az első tiltakozás volt a munkajogi reform ellen, amelynek rendeleteit pénteken írta alá Emmanuel Macron államfő, és amelyek szombaton már életbe is léptek.

Csütörtökön másodszor szervezett mintegy kétszáz városban tiltakozó felvonulásokat a CGT szakszervezet, de azokon már csak feleannyian vettek részt, mint a szeptember 12-i megmozduláson. A belügyminisztérium adatai szerint 130 ezren tiltakoztak csütörtökön, a CGT nem közölt részvételi adatokat, de elismerte, hogy kisebb volt a tömeg.

Szombaton a politikai ellenzék, a radikális baloldali Lázadó Franciaország szervezett felvonulást Párizsban, megfogalmazásuk szerint a "szociális államcsíny" ellen, ezen a szervezők szerint 150 ezren, a rendőrség szerint 30 ezren vettek részt. A pártvezér Jean-Luc Mélenchon célja a reform visszavonatása, illetve annak felmutatása, hogy Emmanuel Macronnak ő a legfőbb politikai ellenfele.

Valamennyi megmozduláson tízezrek vesznek részt, de a szervezetek és a pártok közti megosztottság miatt még nem sikerült egyszerre olyan jelentős tömeget utcára vinni, hogy az meghátrálásra késztesse a kormányt.  

Már a nyugdíjasok is tüntettek

A nyugdíjasok szeptember 28-án vonulnak utcára a nyugdíjak után fizetendő járulékok emelésének terve ellen tiltakozva, október 10-én pedig a közszférában dolgozók terveznek sztrájkot.

Emmanuel Macron egyik legfőbb választási ígérete volt a magas, 10 százalék körüli munkanélküliség csökkentését célzó reform mielőbbi beindítása, amelyet a következő másfél évben további reformcsomagok követnek a francia társadalmi modell skandináv jellegű, a korábbiaknál rugalmasabb jellegű átalakítása végett.

A következő lépésben a jövő év elején mintegy 15 milliárd eurós átképzési és újfajta segélyezési rendszert indít el a kormányzat a munkanélküliek támogatására, azt követően pedig a 36 fajta nyugdíjrendszer egységesítését tervezi.

A kormány június eleje óta egyeztetett a szakszervezetekkel és a munkáltatói szervezetekkel az öt rendeletről, amely a vállalatokon belüli egyeztetések egyszerűsítését és a munkavállalói képviselet szervezettségét illetően módosítja a mintegy 3 ezer oldalas francia munkatörvénykönyvet. A szakszervezetek elsősorban a végkielégítések maximalizálásával nem értenek egyet és azzal, hogy rövidülni fog a vitatott elbocsátások esetén a jogorvoslati idő.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Vezető vállalatcsoporttá válhat az Opus »

4IG 603 (2,20 ) AKKO Invest 505 (3,91 ) ALTEO 862 (0,94 ) APPENINN 363 (-1,89 ) AutoWallis 107 (-1,83 ) BIF 315 (0,32 ) CIGPANNONIA 186 (0,43 ) CSEPEL 488 (8,44 ) CyBERG 1550 (3,33 ) DM-KER 4500 (5,88 ) Duna House A 3790 (-0,26 ) EHEP 8000 (-1,23 ) ELMU 34000 (-0,58 ) EMASZ 31000 (-0,64 ) ENEFI 378 (-7,58 ) ESTMEDIA 125 (-2,35 ) GSPARK 5240 (-0,38 ) MASTERPLAST 762 (0,79 ) MOL 2640 (1,46 ) MTELEKOM 446 (-1,55 ) NORDTELEKOM 48 (-0,10 ) NUTEX 39 (0,26 ) OPUS 288 (-1,97 ) OTT1 208 (-1,19 ) PANNERGY 752 (0,80 ) RABA 1155 (3,12 ) RICHTER 7060 (1,00 ) SET Group 101 (-0,20 ) TAKAREK 504 (0,80 ) WABERERS 1090 (0,46 )