Nem tetszenek az új szabályok a francia fuvarozóknak

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Forgalomlassító megmozdulásokkal és az olajfinomítók blokádjával tiltakoztak hétfőn a francia fuvarozók a hétvégén hatályba lépett munkajogi reform ellen. A kamionosok a rendeletek teljes visszavonását követelik.

A határozatlan időre meghirdetett tiltakozás első napján délutánra minden útlezárást és blokádot feloldottak a tiltakozók,  a megmozdulás sem a közlekedésben, sem az üzemanyag-ellátásban eddig nem okozott nagyobb gondokat.

Forgalomlassítás

A tiltakozást a CGT és az FO szakszervezetek felhívására mintegy harminc fuvarozó kezdte a Belgiumba vezető északi autópályán, majd Arras, Rouen, Bordeaux és Marseille bevezető útszakaszain is voltak forgalomlassító kamionsorok.

A fuvarozók "valódi aggodalmaknak adnak hangot, garanciákat kell nekik adnunk" - ismerte el hétfőn Christophe Castaner kormányszóvivő, aki jelezte, hogy a CGT és az FO képviselőit "természetesen ismét fogadja" a kormány.

A munkáltatók és szakszervezetek képviselőit csütörtökre hívta ismét tárgyalóasztalhoz a kormány.

Negyven blokád

Jérome Vérité, a CGT fuvarozói szekciójának vezetője elégedett volt a hétfői megmozdulással, miután több mint negyven blokádot alkottak a fuvarozók országszerte. Az olajfinomítókat azonban a másfél évvel ezelőtt, szintén a munkajogi reform ellen szervezett megmozdulással ellentétben nem tudták a fuvarozók elfoglalni az előzetesen kirendelt rendőri biztosítások miatt.

"A kormány a gumibotot választotta a párbeszéd helyett" - hangsúlyozta az RTL rádióban Jérome Vérité. Szerinte a rendőrségnek egyértelműen parancsba adták, hogy szüntesse meg a blokádokat, amire állítása szerint 2002 óta nem volt példa.  

A közlekedési minisztérium délután azt közölte, hogy a benzinkutak ellátása zavartalan, és "szinte minden üzemanyagraktárhoz hozzá lehet férni". A tárca megítélése szerint a helyzet az országban "normális". A Total olajipari vállalat azt közölte, hogy a benzinkutak két százalékánál jelentkeznek ellátási problémák. 

Nem ez az első eset

A fuvarozók megmozdulása nem az első tiltakozás volt a munkajogi reform ellen, amelynek rendeleteit pénteken írta alá Emmanuel Macron államfő, és amelyek szombaton már életbe is léptek.

Csütörtökön másodszor szervezett mintegy kétszáz városban tiltakozó felvonulásokat a CGT szakszervezet, de azokon már csak feleannyian vettek részt, mint a szeptember 12-i megmozduláson. A belügyminisztérium adatai szerint 130 ezren tiltakoztak csütörtökön, a CGT nem közölt részvételi adatokat, de elismerte, hogy kisebb volt a tömeg.

Szombaton a politikai ellenzék, a radikális baloldali Lázadó Franciaország szervezett felvonulást Párizsban, megfogalmazásuk szerint a "szociális államcsíny" ellen, ezen a szervezők szerint 150 ezren, a rendőrség szerint 30 ezren vettek részt. A pártvezér Jean-Luc Mélenchon célja a reform visszavonatása, illetve annak felmutatása, hogy Emmanuel Macronnak ő a legfőbb politikai ellenfele.

Valamennyi megmozduláson tízezrek vesznek részt, de a szervezetek és a pártok közti megosztottság miatt még nem sikerült egyszerre olyan jelentős tömeget utcára vinni, hogy az meghátrálásra késztesse a kormányt.  

Már a nyugdíjasok is tüntettek

A nyugdíjasok szeptember 28-án vonulnak utcára a nyugdíjak után fizetendő járulékok emelésének terve ellen tiltakozva, október 10-én pedig a közszférában dolgozók terveznek sztrájkot.

Emmanuel Macron egyik legfőbb választási ígérete volt a magas, 10 százalék körüli munkanélküliség csökkentését célzó reform mielőbbi beindítása, amelyet a következő másfél évben további reformcsomagok követnek a francia társadalmi modell skandináv jellegű, a korábbiaknál rugalmasabb jellegű átalakítása végett.

A következő lépésben a jövő év elején mintegy 15 milliárd eurós átképzési és újfajta segélyezési rendszert indít el a kormányzat a munkanélküliek támogatására, azt követően pedig a 36 fajta nyugdíjrendszer egységesítését tervezi.

A kormány június eleje óta egyeztetett a szakszervezetekkel és a munkáltatói szervezetekkel az öt rendeletről, amely a vállalatokon belüli egyeztetések egyszerűsítését és a munkavállalói képviselet szervezettségét illetően módosítja a mintegy 3 ezer oldalas francia munkatörvénykönyvet. A szakszervezetek elsősorban a végkielégítések maximalizálásával nem értenek egyet és azzal, hogy rövidülni fog a vitatott elbocsátások esetén a jogorvoslati idő.

Hirdetés
Kereskedés

A day trading, azaz napi kereskedés során a kereskedő napon belül vásárol és...

Szavazz!

Megfizethetetlen lesz Budapest?

Egymilliós négyzetméterárat prognosztizál a budapesti belváros lakáspiacán...

Megszenvedjük az olasz válságot?

Kudarcba fulladtak az olasz kormányalakítási kísérletek, szakértői kormány...

Lakáshitel-kalkulátor
Brexit

A brit kormány várakozása szerint októberre meglesz a teljes körű...

A brit kormány "korlátozott ideig" még tartaná magát az Európai Unió...

Hirdetés
Csok

Csok: nem mindenhol nagy segítség

Megyénként és városonként hatalmas szórás: van, ahol a CSOK az ingatlan...

Kelet-Magyarországon fénykorát éli a CSOK

Budapesten a legkisebb a kedvezményt használók aránya.

Határokon át

Közel egymillió bevándorló kapott uniós állampolgárságot

Az új állampolgárok 88 százaléka az Unión kívülről érkezett.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Kevés van belőlük, és egymástól lopkodják »

4IG 3540 (-0,56 ) ALTEO 690 (-0,72 ) ALTERA 795 (0,63 ) ANY 1410 (0,71 ) APPENINN 615 (0,33 ) CIGPANNONIA 424 (0,95 ) Duna House A 4040 (1,51 ) EMASZ 25400 (0,79 ) ENEFI 204 (4,62 ) FHB 599 (2,39 ) FUTURAQUA 58 (-1,02 ) GSPARK 3350 (1,82 ) KONZUM 3175 (-0,16 ) KULCSSOFT 1220 (0,83 ) MOL 2638 (1,70 ) MTELEKOM 412 (0,12 ) NORDTELEKOM 43 (0,93 ) OTP 9875 (2,86 ) OTT1 285 (-0,70 ) PANNERGY 694 (2,06 ) RICHTER 5260 (1,06 ) SET Group 254 (1,60 ) WABERERS 3480 (1,75 ) ZWACK 17600 (0,57 )