Németország megállítja Kínát

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Tovább szigoríthatják a külföldi befektetők tevékenységét szabályozó előírásokat Németországban a kínai tőke térnyerése miatt - jelezte egy hét végi interjúban a szövetségi gazdasági miniszter azzal kapcsolatban, hogy a Geely kínai autógyártó társaság tulajdonosa váratlanul megszerezte a Daimler német járműipari csoport csaknem 10 százalékát.

Szigorúbb szabályok

Brigitte Zypries a Der Spiegel című hírmagazinban megjelent interjúban kiemelte, hogy a szabályokat mindig hozzá kell igazítani az új fejleményekhez, így azt is meg kell vizsgálni, hogy szükséges-e tovább emelni azt a határt, amely felett a kormány megakadályozhatja a tulajdonszerzést.

Az előző ciklusban bevezették, hogy a közrendet, a közbiztonságot és a nemzeti érdekeket fenyegető kockázatok elkerülése céljából a gazdasági minisztérium megvizsgálhat és elutasíthat ügyleteket, ha az Európai Unión (EU) vagy az Európai Szabadkereskedelmi Társuláson (EFTA) kívülről érkező vállalat akarja megszerezni egy német cégben a szavazatra jogosító részvények vagy a társaság legkevesebb 25 százalékát.

Azonban kisebb tulajdonrésszel is jelentős befolyást lehet szerezni egy társaság tevékenységére, ezért a következő kormánynak át kell tekintenie a szabályozást, különösen az úgynevezett kritikus infrastruktúrához tartozó ágazatokban, például a digitalizáció, az energia és a közlekedés területén - mondta a miniszter.

Egyre jobban aggódnak

A német kormányban évek óta aggodalommal figyelik a kínai tőke térnyerését, amelynek mértékét jelzi, hogy az ázsiai országból érkezett befektetők tavaly 14 milliárd dollár (3570 milliárd forint) értékben vásároltak fel német cégeket, megdöntve az egy évvel korábban 13,7 milliárd dolláron, 2016-ban pedig 12,6 milliárd dolláron beállított rekordot.

A berlini aggodalmak arra vonatkoznak, hogy a csúcstechnológiát és a stratégiai fontosságú iparágakat célzó, államilag irányított kínai befektetés-politika a Németországban felhalmozott tudás megszerzésére irányul. Berlinben azt is kifogásolják, hogy ez az agresszívnak érzett tevékenység nem a kölcsönösség elvén alapul, Peking elzárja a külföldi befektetőket a hazai vállalatok elől, és a külföldről szerzett tudás felhasználásával erősíti a kínai gazdaság versenyképességét.

Az ügy azóta kiemelt téma a német politikában, hogy 2016-ban kínai tulajdonoshoz került a Kuka nevű robotikai cég, amely a legsikeresebb német vállalkozások között van a digitális technológiák területén.

Olvastad már? Kell-e félnünk Kínától?
Angela Merkel egyre többször beszél arról, hogy valamit kezdeni kell Kína térnyerésével a német gazdaságban, és úgy általában a kontinensen. De tényleg baj, hogy Kína célba vette Európát?

Megkerülték a szabályokat

A Geely és a Daimler esete a legújabb az aggodalommal fogadott ügyeletek sorában. Li Su-fu, a kínai cég tulajdonosa meglepetésre 9,69 százalékos tulajdonrészt szerzett a Daimlerben 9 milliárd dollár megmozgatásával, ezzel a német társaság legnagyobb részvényese lett. A Daimler hosszabb ideje igyekszik elhárítani a Volvo és a Lotus márkák tulajdonosaként is ismert kínai üzletember közeledését.

Li Su-fu ezúttal elérte célját, az ügyet ismerő források szerint a Bank of America Merrill Lynch amerikai bankcsoport közreműködésével, származtatott befektetési termékek révén, a beszámolási előírások megkerülésével jutott a tulajdonrészhez.

Hasonló ügyek szinte havi rendszerességgel fordulnak elő Németországban. Február elején például kiderült, hogy a kínai állami villamos művek (SGCC) 20 százalékos tulajdonrészt akar szerezni az 50Hertz nevű hálózatüzemeltető társaságban, amely a keleti tartományokban - a volt NDK területén - működteti az átviteli rendszerirányító, valamint a nagyfeszültségű átviteli hálózatot. Szakértők szerint az SGCC társtulajdonosként azt a tudást akarja megszerezni, amelyet az 50Hertz a megújuló forrásokból termelt áram hálózati átviteléről szerzett.

Hirdetés
Kereskedés

A day trading, azaz napi kereskedés során a kereskedő napon belül vásárol és...

Szavazz!

Megfizethetetlen lesz Budapest?

Egymilliós négyzetméterárat prognosztizál a budapesti belváros lakáspiacán...

Megszenvedjük az olasz válságot?

Kudarcba fulladtak az olasz kormányalakítási kísérletek, szakértői kormány...

Lakáshitel-kalkulátor
Brexit

A brit kormány várakozása szerint októberre meglesz a teljes körű...

A brit kormány "korlátozott ideig" még tartaná magát az Európai Unió...

Hirdetés
Csok

Csok: nem mindenhol nagy segítség

Megyénként és városonként hatalmas szórás: van, ahol a CSOK az ingatlan...

Kelet-Magyarországon fénykorát éli a CSOK

Budapesten a legkisebb a kedvezményt használók aránya.

Határokon át

Közel egymillió bevándorló kapott uniós állampolgárságot

Az új állampolgárok 88 százaléka az Unión kívülről érkezett.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Importvámok miatt hullik a Daimler »

4IG 3580 (2,29 ) ALTEO 695 (2,21 ) ALTERA 790 (-0,63 ) APPENINN 599 (-0,99 ) BIF 1900 (-0,52 ) CIGPANNONIA 416 (-1,89 ) CSEPEL 940 (-2,89 ) EHEP 1950 (-6,25 ) ELMU 27000 (-0,74 ) EMASZ 25000 (-1,57 ) ENEFI 198 (3,12 ) ESTMEDIA 127 (4,96 ) FUTURAQUA 56 (2,55 ) GSPARK 3420 (0,59 ) KONZUM 3160 (-0,94 ) MASTERPLAST 635 (0,79 ) MTELEKOM 407 (-1,81 ) NORDTELEKOM 43 (-1,38 ) NUTEX 41 (2,50 ) OPUS 697 (-0,85 ) ORMESTER 1800 (2,86 ) OTP 9955 (1,07 ) OTT1 282 (-1,40 ) PANNERGY 680 (-0,87 ) RABA 1370 (0,37 ) RICHTER 5075 (-2,68 ) SET Group 250 (-1,19 ) WABERERS 3440 (0,58 ) ZWACK 17600 (0,57 )