Padlóra küldhetik Mexikót Trump új vámjai

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Londoni pénzügyi elemzők szerint az amerikai gazdaságban hirtelen lassulást, Mexikóban recessziót okozhatnak az amerikai elnök által bejelentett új importvámok, amelyek hatásait a globális autóipari vállalatok különösen megszenvedhetik.

Donald Trump közölte, hogy az Egyesült Államok június 10-től az amerikai piacra irányuló teljes mexikói exportra 5 százalék vámot vet ki, és e vámtétel havonta 5 százalékponttal emelkedik, amíg el nem éri a 25 százalékot. Trump az intézkedéssel az Amerikába tartó illegális bevándorlás megfékezésére akarja rákényszeríteni Mexikót. Az egyik tekintélyes londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, az Oxford Economics pénteken kidolgozott előrejelzésében közölte: az általa kifejlesztett számítási módszer - Oxford Economics' Global Economic Model - azt mutatja, hogy ha a mexikói importra alkalmazott amerikai vám valóban eléri a 25 százalékot és tartósan ezen a szinten marad, az amerikai gazdaság növekedése 2020-ban a cég alapeseti előrejelzéséhez képest legalább 0,7 százalékponttal 1 százalékra vagy még alacsonyabb ütemre lassul, a mexikói gazdaság pedig valószínűleg recesszióba kerül. A ház londoni elemzőinek adatai szerint a Mexikóból Amerikába érkező áruimport értéke tavaly elérte a 350 milliárd dollárt, a Mexikóba irányuló amerikai áruexport 270 milliárd dollár volt. Ráadásul a kétoldalú kereskedelem erőteljesen integrált, az áruk rendszerint többször is átlépik a határt oda-vissza, különös tekintettel arra, hogy a Mexikóba exportált amerikai termékek 40 százaléka, a Mexikóból importált áruk 75 százaléka további feldolgozást igénylő köztes termék. Így az amerikai elnök által kilátásba helyezett vámok a határ északi és déli oldalán egyaránt komoly kockázatokkal terhelik az üzleti szektor aktivitását - hangsúlyozzák pénteki helyzetértékelésükben az Oxford Economics londoni közgazdászai.

Az amerikai gazdaság a legutóbbi vámpolitikai fejleményektől függetlenül túljutott a növekedési ciklus fordulópontján. Ezért az amerikai jegybank feladatait ellátó Federal Reserve következő lépése várhatóan egyébként is egy 0,25 százalékpontos kamatcsökkentés lesz 2020 elején, de a Mexikóval szembeni vámintézkedések hatásai növelik annak a valószínűségét, hogy a Fed már az idei év vége előtt végrehajtja ezt a kamatcsökkentést - jósolták az Oxford Economics elemzői. Egy másik nagy londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics pénteki helyzetértékelésében a globális autóiparra nehezedő kockázatokat emeli ki. A ház becslése szerint az amerikai vámintézkedések hatásaként 5 százalékkal is csökkenhet az amerikai piacra irányuló mexikói export, és ez 0,7 százalékos veszteséget okozhat a mexikói hazai össztermék (GDP) éves értékében ahhoz a szinthez képest, amelyet a mexikói gazdaság a vámhatások nélkül elérhetne. Ez két okból is komoly ütést mérne a globális autóiparra: Mexikó ugyanis egyrészt önmagában hatalmas autópiac, és az amerikai export csökkenésével a mexikói kereslet is gyengülne, másrészt számos nagy autógyár Mexikót használja gyártási központként, éppen azért, hogy onnan az amerikai piacra exportálhasson. Mindez azt jelenti, hogy az amerikai vámintézkedések jelentős hatást gyakorolhatnak a globális autóipari vállalatok bevételeire - hangsúlyozták a Capital Economics londoni elemzői. A ház szerint nem meglepő, hogy pénteken zuhantak azoknak az autógyártóknak a részvényárfolyamai, amelyek a leginkább ki vannak téve a Trump által kilátásba helyezett vámok hatásainak, és e papírok gyaníthatóan a jövőben is gyengén teljesítenek, ha az amerikai kormány teljes egészében végrehajtja a vámemelési tervet. A Capital Economics kimutatása szerint a Fiat-Chrysler csoport globális eladásainak több mint 10 százalékát a Mexikóból Amerikába irányuló autóexport adja, de a GM és a Nissan esetében is 6-8 százalék között van ez az arány.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Vámháború - 700 milliárd dollárral csökkenhet a növekedés »