Rekordokat döntöget a budapesti reptér

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Az európai átlagot jóval meghaladó mértékben folytatódott a légi teheráru szállítás növekedése a budapesti repülőtéren. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér partnerei havi 10 ezer tonnát meghaladó mennyiségű árut kezeltek idén februárban is, ami az év első két hónapjában további 17,4 százalékos növekedést jelentett a tavalyi rekord évhez képest. Az európai piacon 8,4 százalékos volt a bővülés 2018 januárjában.

Két év alatt 39,1 százalékkal bővült a cargo-forgalom a budapesti repülőtéren; 2017-ben összesen 127 ezer tonna légi teheráru indult és érkezett Budapestről, ami éves szinten 13,4 százalékos növekedésnek felel meg. A számok mögött egyebek mellett a magyar gazdaság egyre dinamikusabb teljesítményét kell keresni, elsősorban a hazai autóalkatrész-gyártás, az elektronikai és a gyógyszeripar termékei jelentik a légi teheráru forgalom gerincét. Ezt tükrözi, hogy az export 52,2 százalékot tett ki, míg az importáruk aránya a forgalom 47,8 százalékát jelentette, ez az export-import megoszlás pedig kiváló egyensúlyi helyzetet teremt a légikikötő áruforgalmában.

Ki jön ide?

A régió export-orientált termelői előszeretettel használják a Budapest Airport bővülő cargo útvonalhálózata által kínált új szállítási lehetőségeket. A szállításból a Budapest Airport erre szakosodott cargo partnerei, így a Cargolux, a Turkish Cargo és a Qatar Airways Cargo mellett az utasszállító repülőgépek csomagterében szállított áruk is jelentős részt képviselnek.

Az Air China, az Emirates vagy az Air Canada légitársaság széles törzsű utasszállító gépei egy-egy járaton akár 10-20 tonna árut is képesek Pekingbe, Dubajba vagy Torontóba szállítani, hogy onnan azután a nemzetközi hálózat előnyeit kihasználva folytassák útjukat a címzettekhez. Különösen dinamikusan fejlődött a cargo-forgalom az e-kereskedelem gyors térhódításának köszönhetően. Az integrátor cégek DHL, TNT, UPS, FedEx, összforgalma is folyamatosan bővül a repülőtéren.

„Az EKOL és az STO Express céggel aláírt együttműködési megállapodásunk is bizonyítja elkötelezettségünket a Kína és az Európai Unió közötti forgalom erősítése mellett” - jelentette ki René Droese, a Budapest Airport ingatlan- és cargo igazgatója.

„Az STO Expresszel megállapodtunk abban, hogy támogatjuk a törekvéseiket, melyek Közép-Európában elsősorban Budapestet választják központi állomásnak, ahonnan kiválóan elérhetők a piacok a Cseh Köztársaságtól Ukrajnáig, vagy Lengyelországtól egészen Bulgáriáig” - tette hozzá.

Mit hoz a jövő?

A cargo-piac további bővülési lehetőségét vetíti előre, hogy májustól a LOT lengyel légitársasági heti négy járatot indít közvetlenül Budapestről New Yorkba, heti két alaklommal repülnek Chicagoba, míg az American Airlines naponta közlekedik a magyar fővárosból Philadelphiába, ami nemcsak hatalmas cargo-elosztó központ, hanem, fontos keleti-parti kikötő is egyben. „Az új LOT, American Airlines és Qatar Airways széles törzsű járatok elindulása önmagában véve is további évi 20 000 tonnás kapacitás-bővülést vetít előre a számunkra.” – fejtette ki René Droese.

A Budapest Airport a tavalyi évben összesen 16 000 négyzetméternyi, ultramodern logisztikai központot adott át a TNT és a DHL Express számára, az idei évben pedig elkezdődik egy 20 000 négyzetméteres, kifejezetten a cargo-légitársaságok számára készülő Cargo City építése a ferihegyi 2. Terminál közelében.

Ez utóbbit várhatóan 2019 második negyedévében adják át a forgalomnak és ennek révén a budapesti repülőtér cargo-kapacitása elérheti az évi negyedmillió tonnát. A fejlesztés része a Budapest Airport BUD 2020 névre keresztelt, ötéves repülőtér-fejlesztési programjának, amelynek összege eléri 50 milliárd forintot (160 millió eurót).

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Levegőben jöhet a kínai áru Sencsenből Budapestre »

4IG 606 (-0,33 ) AKKO Invest 429 (1,06 ) ALTEO 780 (5,41 ) ANY 1180 (0,85 ) APPENINN 350 (6,54 ) AutoWallis 85 (-0,24 ) BIF 242 (3,86 ) CIGPANNONIA 294 (1,03 ) DELTA 81 (0,62 ) Duna House 318 (2,58 ) EHEP 1700 (-1,16 ) ENEFI 296 (0,34 ) FORRAS/OE 1140 (7,55 ) FUTURAQUA 63 (5,20 ) GSPARK 3250 (2,20 ) Gloster 2740 (4,26 ) KULCSSOFT 1550 (1,97 ) MASTERPLAST 722 (-1,10 ) MOL 1653 (-0,66 ) MTELEKOM 367 (0,14 ) Megakran 4 (-2,28 ) NORDTELEKOM 24 (1,67 ) NUTEX 22 (0,68 ) OPUS 246 (8,37 ) OTP 9310 (-1,38 ) OTT1 175 (1,04 ) RABA 792 (-1,00 ) RICHTER 6510 (-3,84 ) TAKAREK 435 (-2,47 ) WABERERS 1120 (0,45 )