Rengeteget veszíthetnek az autógyártók

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Szakértői becslés szerint több mint százmilliárd dollár bevételkiesést szenvedhetnek el az autógyártók, ha nem tudják újraindítani a termelést április végéig az új koronavírus által okozott járvány miatt Európában és Észak-Amerikában leállított gyáraikban.

Ian Henry, az AutoAnalysis nevű, szakági elemzéseket és előrejelzéseket készítő brit kutató központ tulajdonosa a Financial Times című londoni üzleti napilapnak adott nyilatkozatában elmondta, hogy számításaik szerint az európai gyártók 2,6 millió autó kiesése miatt 66 milliárd dollárt veszíthetnek, az észak-amerikaiak pedig 2 millió autót, azaz 52 milliárd dollárt bukhatnak el április végéig. Ez a becslés a 2020-ra vonatkozó, eddigi gyártási előrejelzéseken alapul, beleértve az új modellek kibocsátását és a kereslet várható alakulását.

Minden nagy európai és észak-amerikai autógyártó felfüggesztette a termelést március folyamán a munkavállalók egészségének védelme, illetve a kereslet zuhanása miatt. Egy sor vállalat pedig el is halasztotta el a termelés újraindítását, amelyet korábban március végére, április elejére tervezett. A japán Nissan, az amerikai gyártók közül pedig a Ford és a General Motors csak annyit közölt, hogy meghatározatlan időre zárva maradnak üzemei.

A termelés szüneteltetése Európában minden egyes héten további 8 milliárd dolláros, Észak-Amerikában pedig 7,5 milliárd dolláros kiesést jelent az autógyártók bevételeiben. Ian Henry megítélése szerint május előtt nem várható a helyzet normalizálódása, és az is a legkorábbi időpont. Nyugat-Európában márciusban durván kétharmaddal csökkent az új autók értékesítése, az Egyesült Államokban pedig tízéves mélypontra zuhant. Az április pedig ennél is súlyosabb veszteségeket hoz majd a fogyasztók mozgásszabadságának korlátozása, illetve az autószalonok kényszerű bezárása miatt.

Jóllehet a szigorú korlátozások feloldása után megugorhat az új autók forgalmazása, az elhalasztott vásárlásoknak valószínűleg csak egy részét realizálják a fogyasztók, mivel a járvány után várható kedvezőtlen gazdasági és a munkanélküliségi helyzet tompítani fogja a keresletet. Kínában a legsúlyosabb pillanatban gyakorlatilag senki nem vett új személyautót, és a rendelkezésre álló legújabb adatok is azt mutatják, hogy a koronavírus-járvány előtti szinthez képest 40 százalékkal alacsonyabb az új autók forgalmazása.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Autóipari befektetésekre készül Kínában a Volkswagen »

4IG 711 (2,60 ) AKKO Invest 444 (1,25 ) ALTEO 766 (-0,52 ) APPENINN 387 (4,18 ) AutoWallis 79 (1,41 ) BIF 300 (-1,96 ) CIGPANNONIA 188 (6,21 ) DELTA 107 (6,60 ) EHEP 3400 (-2,58 ) ENEFI 357 (2,00 ) FORRAS/OE 1140 (-5,00 ) FORRAS/T 1550 (3,33 ) FUTURAQUA 76 (-0,13 ) GSPARK 4640 (-0,22 ) KULCSSOFT 1700 (-1,45 ) MASTERPLAST 608 (0,33 ) MOL 2006 (-0,40 ) MTELEKOM 398 (0,63 ) NORDTELEKOM 32 (-1,86 ) NUTEX 31 (-2,56 ) OPUS 279 (1,27 ) ORMESTER 12650 (1,61 ) OTP 10510 (2,64 ) OTT1 210 (-0,47 ) PANNERGY 652 (1,24 ) RABA 916 (-1,51 ) RICHTER 6930 (0,36 ) SET Group 71 (-1,26 ) TAKAREK 518 (4,23 ) WABERERS 798 (1,53 ) ZWACK 17000 (0,89 )