Tengernyi pénzt költöttünk el az interneten

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Ismét sikeres évet zárt a hazai online kiskereskedelem. 2016-ban 427 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le a magyar webshopok, ami a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom több mint 5 százaléka. Az online szektor dinamikus bővülése nem meglepő, hiszen egyre többen és egyre nagyobb kosárértékben vásárolnak online - derült ki az eNET Internetkutató Kft. webáruházak körében végzett friss kutatásából, amelynek eredményét ma ismertették a XIV. Elektronikus Kereskedelem Konferencián Visegrádon.

Lendületben az e-kiskereskedelem

Tavaly sem pihentek az e-kiskereskedők. Egyre nagyobb lendületet kap a hazai online kiskereskedelem, ami 2016-ban elérte a 427 milliárd forintot, ezzel tovább növelve a teljes hazai kiskereskedelmen belüli részesedését.

A legnagyobb volumenben értékesített termékkategóriák között szerepeltek a számítástechnikai és szórakoztató elektronikai eszközök, a ruházati termékek, a játékok/ajándékok és a háztartási gépek/fehéráruk, mely termékkategória online forgalmat tekintve kiütötte a tavalyi évben TOP 5-ben szereplő lakásfelszereléshez kötődő termékekét.

Nem csak a piac mérete, de a virtuális kosarak mérete is növekedett, tavaly átlagosan 13 000 forintot költöttek a neten az online vásárlók egy alkalommal, ami 1700 forintos növekedést jelent a 2015-ös évhez képest. 

Verhetetlen a futárszolgálatos kézbesítés

Az egyes kiszállítási módok elérhetősége nem változott a webáruházknál az elmúlt egy évben. Továbbra is a futárszolgálatos kiszállítási mód a legelterjedtebb, amelyet fej-fej mellett a boltban, a személyzettel rendelkező partnerponton, valamint a telephelyen/irodában történő személyes átvétel követ.

A vásárlások összértéke szerinti részesedésben sem történt jelentős átrendeződés a szállítási megoldásokat tekintve. Továbbra is futárszolgálatos, a saját alkalmazott általi és a boltban történő személyes átvétellel került kézbesítésre a vásárlások értékének legnagyobb része (88%).

A bankkártyás utánvét a jövő?

Az elmúlt évek tendenciáit követve a hazai webáruházakban vásárlók továbbra is készpénzes utánvéttel, banki átutalással, illetve boltban/telephelyen/irodában történő készpénzes fizetési lehetőséggel találkozhatnak leginkább.

Az előző évhez képest a legnagyobb, 25 százalékpontos növekedés az utánvétes bankkártyás fizetés esetén következett be. A logisztikai szolgáltatók sorra fejlesztik és bővítik szolgáltatásaik körét, aminek eredményeképpen egyre több küldeményszállító futárja érkezik POS terminállal felfegyverkezve a vásárlókhoz.

A legnagyobb részesedést továbbra is a készpénzes utánvét tudhatja magáénak mind a megrendelések számát és értékét tekintve, azonban a vásárlások számának és értékének több mint egytizede már bankkártyával került kifizetésre a tavalyi évben utánvétes átvételkor. 

Nő az online vásárlói bázis

Az elmúlt években egyre több 18 év feletti internetező kóstol bele az online vásárlás világába – és az e-kiskereskedelem dinamikus növekedése azt mutatja rákaptak az ízére. Míg 2015-ben az online vásárlók száma éppen csak meghaladta a négy millió főt, mára további 600 ezer fő erősíti az online vásárlók táborát, így elmondható, hogy a felnőtt internetezők 84 százaléka vásárol legalább egy évben egyszer online.

Nem csupán a hazai webáruházakban vásárlók száma bővült az elmúlt években. Egyre többen rendelnek külföldi webshopokból is. 2015-ben 1,5 millió fő, 2017-ben már 2,2 millió fő vásárol a neten külföldről (is).

Nyakunkon a karácsony!

Habár éppen csak beköszöntött a nyár, az év bármely szakában járunk a karácsony mindig egy kiemelt időszaknak számít az e-kereskedők életében, gyakorlatilag erre készülnek szinte egész évben.

Nem volt ez másképp a 2016-os évben sem, amikor a webáruházak Black Friday-es és karácsonyi ajánlatairól szólt az e-kiskereskedelem. Nem hiába, hiszen egyre nagyobb szeletet tesz ki a november-december hónapokban lebonyolított netes forgalom a teljes online kiskereskedelemből.

A tavalyi évben mind a vásárlások száma, mind az értéke szerint 2016 utolsó két hónapjában termelődött a teljes hazai online e-kiskereskedelmi forgalom 31 százaléka, ami két évvel korábban még csupán csak a megrendelések számának 19, a megrendelések értékének pedig 21 százalékát adta.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

OTP-kötvényeket vásárol az EBRD »

4IG 916 (-2,86 ) AKKO Invest 28400 (-2,07 ) ALTEO 760 (-1,81 ) ANY 1295 (-0,77 ) APPENINN 432 (-1,59 ) BIF 295 (-1,34 ) CIGPANNONIA 335 (-1,62 ) EHEP 14200 (0,71 ) ENEFI 590 (0,68 ) ESTMEDIA 118 (-1,67 ) FORRAS/OE 1010 (-1,94 ) FORRAS/T 1560 (1,30 ) FUTURAQUA 119 (3,48 ) GSPARK 4390 (1,39 ) MASTERPLAST 712 (-0,56 ) MOL 2938 (-0,94 ) MTELEKOM 419 (-0,36 ) NORDTELEKOM 48 (-0,31 ) NUTEX 30 (-0,66 ) OPUS 397 (-0,50 ) ORMESTER 12500 (2,46 ) OTP 12190 (-0,49 ) OTT1 268 (-0,19 ) PANNERGY 736 (0,27 ) RICHTER 4856 (-0,49 ) SET Group 650 (-2,84 ) TAKAREK 626 (-0,63 ) ZWACK 16650 (0,30 )