Turisztikai állásokat hozna az áfacsökkentés

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

A turisztikai mutatók többsége a 2007-es szint közelében áll Magyarországon, a legnagyobb problémát az alacsony marketingkeretek, illetve az uniós szinten magas áfakulcs jelenti - nyilatkozta Niklai Ákos , a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének alelnöke.

A  Napi Gazdaság hétfői számában megjelent interjúban Niklai Ákos közölte: igaz ugyan, hogy a vendégéjszakák száma több mint 9 százalékkal nőtt az elmúlt évben, a legtöbb turisztikai mutató azonban alig haladja meg a 2007-es szintet. A vendégek száma sem elegendő, mint ahogy változatlanul nagyon komoly gond, hogy alacsony az egy főre jutó turisztikai költés. Ismertetése szerint az átlagárak szempontjából a budapesti szállodapiac a prágai átlagárak 85, a bécsi áraknak pedig nagyjából 65 százalékán áll - ez pedig aligha lehet elég egy olyan szakma feltámasztására, ahol 2011-ben a szállodaüzemeltető cégek 40, míg az éttermeket üzemeltetők 70 százaléka veszteséges volt, és e számok vélhetően tovább nőttek tavaly.

Ahhoz, hogy a tetejéről a talpára állítsuk a piramist, a következő két évben évi mintegy 15-20 százalékos vendégéjszaka-bővülésre lenne szükség - mondta az alelnök.

A szakember felhívta a figyelmet, hogy a vállalkozásokat a növekvő energiaköltségek és az eszkalálódó helyi adók is nyomják, a legnagyobb gondot azonban évek óta a magas áfa okozza, amely súlyosan rontja a versenyképességet. A szálláshely-szolgáltatás itthon 18, a vendéglátás pedig 27 százalékos kulccsal adózik, ez 12-15 százalékponttal magasabb az uniós átlagnál. Közlése szerint a kisebb áfa ezen a területen már rövid távon komoly eredményeket hozhat: Németországban 3 éve 19-ről 7 százalékra csökkentették a szállásadás áfakulcsát, és bár az adóbevétel csökkent, a turisztikai cégek azóta több mint 800 millió euró fejlesztést hajtottak végre és 15 ezer új munkahelyet hoztak létre. Niklai Ákos komoly gondnak nevezte, hogy az önkormányzatok sok helyen nem állnak ki a turizmus mellett, nem forgatják vissza turisztikai marketingre az e célra begyűjtetett adókat.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Nem veti vissza a Hableány tragédiája a turizmust »

4IG 1120 (1,82 ) AKKO Invest 25400 (1,60 ) ALTE2 748 (1,91 ) ALTEO 750 (2,18 ) ANY 1340 (-0,37 ) APPENINN 474 (-1,15 ) AutoWallis 122 (14,62 ) BIF 303 (-0,66 ) CIGPANNONIA 375 (-0,27 ) Duna House A 4100 (1,99 ) EHEP 5100 (2,00 ) ELMU 27800 (-2,11 ) EMASZ 24400 (-0,81 ) ENEFI 466 (0,43 ) ESTMEDIA 82 (-3,32 ) FUTURAQUA 76 (1,33 ) GSPARK 3730 (-1,06 ) KONZUM 213 (3,65 ) MOL 3166 (0,64 ) MTELEKOM 423 (0,36 ) NORDTELEKOM 42 (6,00 ) NUTEX 28 (-0,36 ) OPUS 430 (2,78 ) OTP 12000 (-0,17 ) OTT1 198 (-2,36 ) PANNERGY 706 (-0,56 ) RABA 1195 (0,84 ) RICHTER 5110 (-2,48 ) SET Group 504 (0,20 ) WABERERS 1100 (11,11 ) ZWACK 17650 (0,86 )