Uniós jogot sért a német útdíj

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Annak ellenére, hogy az Európai Bizottság elfogadta a jogszabályi változtatásokat, a német útdíjrendszer az állampolgárságon alapuló megkülönböztetés miatt továbbra is az uniós jog megsértésének minősül - közölték szerdai állásfoglalásukban az Európai Parlament (EP) képviselői.

Tisztességes rendszer kell

Az uniós parlament sajtószolgálatának tájékoztatása szerint az EP-képviselők strasbourgi plenáris ülésükön elfogadott állásfoglalásukban aláhúzták, a jelenleg is érvényes tervezet szerint a bevezetni kívánt útdíj árát csak a német autósok vonhatják le gépjárműadójukból, azaz ez nem rak többletterhet a német fogyasztókra, és ezáltal fenntartja az állampolgárságon alapuló közvetett megkülönböztetést.

A képviselők hangsúlyozzák, hogy bármely úthasználatidíj-rendszer, amely állampolgársági alapon közvetlen megkülönböztetést alkalmaz, vagy amely kizárólag a saját állampolgárok számára előnyös adóügyi intézkedésekkel párosul, az az uniós jogszabályokban rögzített megkülönböztetés-mentesség elvének megsértésének minősül.

Az uniós parlament szerint közös uniós keretekre van szükség annak érdekében, hogy az Európai Unión belül következetes, tisztességes úthasználatidíj-rendszerek jöjjenek létre.

Az EB másként látta

Az EP arra is kíváncsi, hogy az uniós bizottság miért függesztette fel a Németországgal szembeni kötelezettségszegési eljárást, és arra szólította fel a bizottságot, hogy tegye közzé a német hatóságok által ismertetett új intézkedések elemzéséről és azok uniós joggal való összeegyeztethetőségéről szóló információkat.

Az Európai Bizottság a német hatóságokkal folytatott tárgyalásait és a bevezetni kívánt útdíjra vonatkozó szabályok módosítását követően tavaly decemberben megállapította, hogy az útdíjra vonatkozó jogszabályi módosítások "nem diszkriminatívak", és "teljes mértékben összeegyeztethetőek az uniós joggal".

A megegyezés szerint a külföldiek 10 napos, két hónapos, valamint egész éves időszakra vásárolhatnak úthasználati engedély 2,5-20-130 euróért a gépjármű méretétől, károsanyag-kibocsátásától és gépjármű-kategóriától függően. A tervezett intézkedés szerint a németek számára a jármű nagyságától és környezetbarát voltától függően évente várhatóan mintegy 74 euró terhet jelentene az útdíj. A külföldieknek csak az autópályákon kell fizetniük, a német állampolgároknak a szövetségi autóutakon is.

Németország szerint az útdíj bevezetésének célja az, hogy az országon nagy számban átutazó külföldi autósok is járuljanak hozzá az egyébként mostanáig teljesen ingyenes német autópálya-hálózat fenntartásához.

Így látják amagyar képviselők

Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője a vitához benyújtott írásbeli hozzászólásában kiemelte, a rendszer jelen állapotában diszkriminatív, ezért ellentétes az Európai Unió alapelveivel.

Akadályozza a határokon átnyúló mobilitást, és gyengíti az európai egységes piacot. Az autópályák infrastruktúrájának fenntartásához fontos eszköz az útdíj bevezetése, de csak akkor fogadható el, ha az elősegíti a fenntarthatóságot és nem jelent az állampolgárságon alapuló közvetett, például a magyar sofőrökre, fuvarozókra is vonatkozó megkülönböztetést - vélekedett a képviselő.

Szanyi Tibor szocialista EP-képviselő írásbeli hozzászólásában kijelentette, a német útdíjfizetés terve - amely során német állampolgársághoz kapcsolódóan térítenének vissza befizetett díjakat - diszkriminatív, ellentétes az Európai Unió alapelveivel. Nincs kettős mérce - húzta alá.

Ez erős üzenet a magyar kormány felé is, hiszen egy jól működő közösségben nincs helye a különutas, kivételezős, szélsőjobboldali szabályalkotásnak, politikának - tette hozzá a képviselő.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Karbantartás miatt szünetel majd a NÚSZ »

4IG 568 (-0,18 ) AKKO Invest 454 (1,34 ) ALTEO 832 (-0,95 ) ANY 1350 (-0,74 ) APPENINN 350 (4,48 ) AutoWallis 98 (6,06 ) BIF 306 (-1,92 ) CIGPANNONIA 177 (1,72 ) CyBERG 1300 (-12,75 ) DM-KER 4500 (18,42 ) Duna House A 3650 (-3,95 ) EHEP 6600 (-4,35 ) ELMU 33600 (-0,59 ) EMASZ 30800 (-0,65 ) ENEFI 363 (-1,36 ) ESTMEDIA 103 (15,31 ) FORRAS/T 1640 (-14,58 ) FUTURAQUA 93 (-2,00 ) GSPARK 5060 (-0,78 ) KPACK 16700 (2,45 ) KULCSSOFT 2200 (-5,17 ) MASTERPLAST 732 (-1,08 ) MOL 2522 (1,37 ) MTELEKOM 425 (0,83 ) NORDTELEKOM 42 (4,48 ) NUTEX 33 (5,50 ) OPUS 262 (4,38 ) OTP 14600 (0,62 ) OTT1 186 (-1,59 ) PANNERGY 708 (-1,94 ) RABA 1090 (1,87 ) RICHTER 6765 (1,65 ) TAKAREK 474 (-1,25 ) WABERERS 1030 (-1,90 )