Utazás: csak olcsó legyen?

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 3 perc

Közép- és Kelet-Európa egyre népszerűbb turisztikai célpont a régiós turisták körében. A magyar turisták számára elsősorban a kedvező árszínvonal és a természeti, kulturális látnivalók teszik vonzóvá a térség országait - derül ki a PayPal és a GfK regionális utazási szokásokat vizsgáló kutatásából.

A kutatás szerint a magyarok magasra értékelik az ország turisztikai vonzerejét: a válaszadók 92 százaléka ajánlaná külföldieknek Magyarország meglátogatását, és csupán 4 százalék szerint nem érdemes ide utazni.

A megkérdezettek szerint a két legérdekesebb látnivaló Magyarországon Budapest (42 százalék) és a Balaton (41 százalék). Más régiós országokkal összehasonlítva a csehek és a lengyelek ugyancsak 92 százaléka szerint érdemes országukba látogatni, míg a legmagabiztosabbak a görögök, akik 99 százalékban ajánlanák Görögországot.

Mik a magyar turisták legfontosabb szempontjai?

A látnivalókban gazdag és sokszínű régió számos úticélt kínál a turistáknak, a kutatás szerint a magyarok által leggyakrabban látogatottabb országok a térségben Horvátország, Szlovákia, és Románia. Azoknak a magyar turistáknak, akik az elmúlt három évben legalább egy alkalommal jártak valamely közép-kelet-európai országban 47 százaléka utazott Horvátországba, 45 százalék járt Szlovákiában és 34 százalék Romániában.

A célállomás kiválasztása elsősorban az utazás jellegétől függ. Az elmúlt három évben a magyarok 80 százaléka pihenés céljával látogatott valamely közép-kelet-európai országba, 38 százalék utazott kifejezetten kulturális céllal, 14 százalék családtagokat, vagy barátokat látogatott meg, 13 százalék valamilyen eseményen vett részt. Vásárlási céllal 11 százalék látogatott valamely régiós országba, és a válaszadók 9 százaléka járt üzleti úton.

Az utazás időpontját és időtartamát tekintve a magyarok többsége nyáron látogat Közép- és Kelet-Európába, és egy hetet tölt a célországban. A legnépszerűbb időpontok az ünnepnapok, a hétvégék és az iskolai szünetek. A kiadásokat tekintve 40 százalék 75 ezer és 150 ezer forint közötti összeget, 25 százalék pedig maximum 75 ezer forint összeget költ egy ilyen utazás alkalmával.

Mik az ok?

A Közép- és Kelet-Európáról kialakult általános véleményt alátámasztja, hogy a régió országaiba utazók döntésüket első helyen a kedvező árakkal (86 százalék) és az idilli környezettel (78 százalék) indokolták. Az úticél kiválasztásánál további fontos tényező a barátok online véleménye (66 százalék tartja fontosnak), egyéb internetes oldalon található értékelések (65 százalék tartja fontosnak) és a rendelkezésre álló fizetési lehetőségek (65 százalék tartja fontosnak).

“Az egyik legjobb dolog Közép- és Kelet-Európában a csak erre a régióra jellemző egyedülálló hangulat és a látnivalók változatossága: az utazó az otthonától néhány óra távolságra meglátogathat egy görög szigetet, biciklitúrára indulhat a Balaton körül, elábrándozhat Prága óvárosának sikátorait járva, vagy megnézheti a Tátra lélegzetelállító csúcsait” - foglalja össze Matt Komorowski, a PayPal észak- és közép-európai régióért felelős ügyvezető igazgatója.

„A könnyebb és biztonságosabb fizetés a szállodában, a múzeumokban vagy repülőjegy megvásárlásakor kényelmesebbé teheti a turisták életét. Ilyenkor hasznos lehet aktiválni a PayPal One Touch szolgáltatást, ami bejelentkezve tartja a felhasználót, így egyetlen kattintással fizethetünk bármely mobilkészülékünk használatával. Ahelyett, hogy online adatlapok kitöltésével pazarolnánk az időt, több idő jut az élményekre.”

Autóval utazunk

Az internet egyértelműen a turisták egyik legfontosabb információforrása: a magyarok 63 százaléka az utazás megszervezésekor először a barátok véleményét és az online értékeléseket nézi meg, de 46 százalék keresőmotorokat is használ az így összegyűjtött információ ellenőrzéséhez.

Ugyanakkor a közösségi média egyre jelentősebb szerephez jut ezen a területen is. A magyarok 26 százaléka használja a közösségi odalakat, hogy szálláshelyekről, turisztikai látnivalókról, adminisztratív természetű kérdésekről, élelmiszerekről gyűjtsön információt. A válaszadók mindössze 21 százaléka támaszkodik offline forrásokból származó információkra.

A legkedveltebb közlekedési eszköz továbbra is az autó, amelyet a magyar utazók 70 százaléka választ közép- és kelet-európai országokba történő utazáshoz, repülővel 23 százalék, busszal 25 százalék utazik.

Szálláshelyek tekintetében a magyarok 50 százaléka szállodában, 27 százalék apartmanban vagy bérelt házban, 18 százalék pedig a barátoknál történő elhelyezést részesíti előnyben. A magyar turisták 15 százaléka választja a kempinget utazása során.

Egyre népszerűbb az online fizetés

A kiadások többségét jelenleg készpénzzel (78 százalék), vagy bankkártyával (32 százalék) fedezzük, de az online fizetési megoldások is egyre népszerűbbek, a válaszadók csak 42 százaléka részesíti előnyben az offline fizetési formákat az online lehetőségekkel szemben.

A kutatásból ugyancsak kiderül, hogy a magyar turisták 77 százaléka biztonsági, 57 százalék pedig kényelmi szempontok alapján választ fizetőeszközt.

A kutatásban megkérdezett magyarok 26 százaléka használta a PayPal-t az utolsó nyaralása során valamilyen kiadásának fedezésére. A fizetési platform különösen népszerű 24-35 éves korosztály körében, akiknél ez az arány még magasabb (31 százalék).

A Travel Report 2017 nemzetközi kutatást a GFK készítette a PayPal megbízásából 2017 júniusában Lengyelországban, Magyarországon, Görögországban és Csehországban. A kutatásban online kérdőíves interjút használtak, amelyet 5 ezer18 év feletti internethasználó töltött ki. Magyarországon a felmérés 1014 18 és 65 év közötti internet felhasználó megkérdezésével készült, akik az elmúlt 3 évben legalább egy alkalommal jártak valamely közép-kelet-európai országban.

Kedvelt célpontok a szomszédok

Közép- és Kelet-Európa szintén népszerű célpont a környező országok lakosságának körében is. A kutatás szerint az elmúlt három év során valamely közép-kelet-európai országba látogató csehek 68 százaléka járt Szlovákiában, a lengyel turisták 45 százaléka volt Csehországban, és a görögök 44 százaléka utazott Bulgáriába. A magyarok, a lengyelek, a csehek és a görögök egyaránt ajánlanák országukat a külföldi turistáknak, hogy ott töltsék el szabadidejüket.

„Közép- és Kelet-Európa kifogyhatatlan gyönyörű helyek és látnivalók tekintetében. Horvátország természetesen nagyon népszerű a magyarok körében, mivel autóval kényelmesen és gyorsan elérhető, aztán itt van természetesen Görögország a kristálytiszta vizű strandokkal és a csodálatos kultúrával, de ha északra indulunk, Lengyelországban, már a határ közelében is olyan élmények várják az utazókat, mint például a nemrég Klodzkoban megnyílt MiniEuroland” – mondta a kutatás egyik magyar résztvevője.

A kutatás során feltett kérdésekre adott nyílt válaszok alapján számos válaszadó hangsúlyozta, hogy a közismert és népszerű célpontok mellett ajánlott a kevésbé ismert helyeket is felfedezni.

„Az olyan ismert nagyvárosokon kívül, mint például Prága, Budapest, vagy Athén, érdemes a Balkánra is elutazni, és nem csak a tengerparti területekre, hanem Szerbiába, vagy Macedóniába is. Ezek az országok kulturális és természeti látnivalók tekintetében is felveszik a versenyt a régió legnépszerűbb turisztikai látványosságaival” – mondta el a felmérés egy résztvevője.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Jó utószezon várható a foglalások szerint »