5 tipp a kellemetlen beszélgetések túléléséhez

| forrás:
TF-információ
| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Az élet időnként úgy hozza, hogy kellemetlen beszlégetésekben találja magát az ember. Ez lehet egy családi viszály miatt elkerülhetetlen, kínos csevej valamelyik hozzátartozónkkal, vagy egy bartátságosnak indult, ám végül ellenségessé alakult szóváltás az egyik ismerősünkkel. De akár a munkahelyünkön is kialakulhat hasonló szituáció. Íme, öt tipp, amellyel túlélhetjük a kellemetlen beszélgetéseket anélkül, hogy csak rontanánk a helyzeten!

Túl sokat túlórázunk, kevésnek véljük a fizetésünket, nem megfelelő szakembert neveztek ki mellénk/fölénk, az egyik csapattárs közepes teljesítménye pedig lehúzza az egész projekt eredményességét - többek között ezeket a helyzeteket is mindenképpen érdemes megtárgyalni. Ahelyett, hogy folyamatosan halogatnánk a szükséges, ám kényelmetlennek ígérkező megbeszéléseket, inkább fogadjuk meg a kommunikációs szakértők tanácsait!

1. Ne gondoljunk rögtön a legrosszabbra!

"Az emberek átlalában már előre borítékolják, hogy nagyon kényelmetlen lesz a beszélgetés" - mondja Emma Levine, a Chicagói Egyetem viselkedéstudománnyal foglalkozó professzora. Levine úgy véli, hogy pont ezzel a negatív hozzáállással kiprovokált bonyolult helyzetek vezethetnek oda, hogy később már inkább elkerüljük a kellemetlen, ám fontos beszélgetéseket.

A szakértő hangsúlyozta, ezek a diskurzusok általában közel sem sülnek el olyan rosszul, mint azt az elején elképzeljük, viszont nagyon fontos, hogy a kérdéses témaköröket az esetleges kellemetlenségek ellenére is átbeszéljük.

“Ez segít megismerni a másik személy nézőpontját” - emeli ki Levine.

2. Kerüljük a vádaskodást!

Ez főként a csapatmunka során felmerülő problémák megbeszelése közben fontos alapszabály. Amikor olyan személyeskedő mondatokat használunk, hogy “ezt te mondtad” vagy “ezt te csináltad rosszul”, a másik személy automatikusan védekező reakciót mutat, és így nem jutunk egyről a kettőre.

“Csak próbáljuk meg leírni a szituációt és azt, hogy ez hogyan hatott a kapcsolatunkra vagy a közös munkánkra, anélkül, hogy bármilyen személyes vádat megfogalmaznánk közben” - tanácsolja Ken Sereno, a Dél-Kaliforniai Egyetem kommunikációs professzora.

Gyakran elkövetjük azt a hibát, hogy a “neked kellett volna” kifejezést használjuk, pedig ez sok embert támadásra ösztönöz - emeli ki Lizzie Post etikett szakértő, az Emily Post társelnöke.

Hozzátette, fontos, hogy elmondjuk az embereknek, hogy mit kellene tenniük az adott helyzetben, de ezt utólag már inkább csak eltereli a figyelmünket a valódi probléma megoldásáról.

3. Legyünk nyitottak a másik fél meglátásaira!

Ken Sereno szerint elengedhetetlen, hogy képesek legyünk együttérezni, és a másik szemével is nézni az adott helyzetet.

“Amikor kellemetlen szituációban találjuk magunkat, hajlamosak vagyunk arra gondolni, hogy csak a mi álláspontunk lehet a helyes” - mondja a szakember.

Hozzáteszi, ha nyitottságot mutatunk, az megkönnyítheti a probléma megoldását. Ha pedig néha reagálunk is az elhangzottakra, például, hogy “aha, értelek”, az a másik felet is biztosítja arról, hogy valóban kíváncsiak vagyunk a mondanivalójára. Így kevésbé válik ellenségessé a kommunikáció.

4. Ne akarjuk átformálni a másik gondolkodását!

Ha egy adott problémáról teljesen eltérően gondokodunk, mint a beszélgetőpartnerünk, a társalgás előbb-utóbb egymás meggyőzésébe fog átcsapni. 

“Akkor tudnak nagyon elfajulni a viták, ha már a másik fél hitét, nézeteit akarjuk megváltoztatni” - hívja fel a figyelmet Lizzie Post.

“Tehát, amikor rájövök, hogy egy ilyen beszélgetésbe csöppentem, az első dolgom átgondolni, hogy mennyire fontos nekem, hogy átformáljam a másik gondolkodásmódját, és hogy mennyi esélyem van arra, hogy sikerrel járok” - magyarázza. 

Hozzáteszi, a legfontosabb, hogy emlékezzünk rá: ez csak egy szócsata, nem pedig egy háború. Sok esetben az a legjobb választás, hogy akkor is végighallgatjuk partnerünket, ha nem értünk vele egyet.

5. Tudjuk, hogy mikor kell abbahagyni!

Egy idő után észrevehetjük, hogy a beszélgetés menthetetlen, nem vezet sehová. Post szerint néha a visszalépés a legjobb megoldás.

“Választhatjuk azt az utat, hogy végighallgatjuk a másik álláspontját, átgondoljuk a perspektívákat, majd elhagyjuk a beszélgetést. De dönhetünk úgy is, hogy leállítjuk a diskurzust, és inkább témát váltunk. Mindkettő megfelelő a további vita megfékezésére” - mondja az etikett szakértő.

Hirdetés
Kereskedés

A day trading, azaz napi kereskedés során a kereskedő napon belül vásárol és...

Szavazz!

Megfizethetetlen lesz Budapest?

Egymilliós négyzetméterárat prognosztizál a budapesti belváros lakáspiacán...

Megszenvedjük az olasz válságot?

Kudarcba fulladtak az olasz kormányalakítási kísérletek, szakértői kormány...

Lakáshitel-kalkulátor
Brexit

A brit kormány várakozása szerint októberre meglesz a teljes körű...

A brit kormány "korlátozott ideig" még tartaná magát az Európai Unió...

Hirdetés
Csok

Csok: nem mindenhol nagy segítség

Megyénként és városonként hatalmas szórás: van, ahol a CSOK az ingatlan...

Kelet-Magyarországon fénykorát éli a CSOK

Budapesten a legkisebb a kedvezményt használók aránya.

Határokon át

Közel egymillió bevándorló kapott uniós állampolgárságot

Az új állampolgárok 88 százaléka az Unión kívülről érkezett.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Harc a piros talpú magas sarkú cipőért »