A cégek vesztét okozza majd a GDPR?

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Az európai középvállalatok 28 százaléka egyáltalán nincs tisztában az új európai szabályozással, amelynek 2018 májusától meg kell felelnie. A társaságok több mint fele úgy gondolja, hogy a szabályozás túl bonyolult a kis- és középvállalkozások számára, ugyanakkor egyetért azzal, hogy fontos a személyes adatok védelmének hatékonyabb szabályozása - derül ki az RSM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. közleményéből.

Az RSM által végzett friss európai felmérés tanúsága szerint az európai vállalkozások jórészt még nem készültek fel a 2018. május 25-étől életbe lépő Európai Adatvédelmi Rendelet (GDPR) alkalmazására, szabályaira. 

Ezen felmérés azt vizsgálta, milyen fázisnál tart a cégek felkészülése az egységes adatvédelmi rendeletre, és milyen hatással van mindennapi működésükre a jogszabály hatályba lépése.  

Elkéstek?

Közel fél évvel a rendelet élesedése előtt, csupán a cégek 8 százaléka tartja magát felkészültnek és tette meg a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy az előírásoknak megfeleljen, 92 százalék még nem készült fel.

Minden négy cégvezetőből egy pedig egyenesen úgy látja, hogy egyáltalán nem ismeri a szabályozás részleteit, s azt, hogy mindez milyen feladatokat ró cégére, miben szükséges változtatniuk rendszereiken, adatkezelésükben.

A cégvezetők negyede pedig arról számolt be, hogy bár elkezdték a GDPR-ra való felkészülést, de azt már világosan látják, hogy nem lesznek képesek teljes körűen megfelelni minden előírásnak a 2018. májusi határidőig. 

Pedig a tét nem kicsi, a GDPR jogszabály a cég (cégcsoport) éves árbevételének 4 százalékában, vagy 20 millió euróban határozza meg a bírság lehetséges maximális összegét.

Mi a helyzet a magyar cégekkel?

Dr. Szűcs Bálint, ügyvéd, az RSM Legal partnere szerint a magyar középvállalatok körében is nagyon vegyes a kép, a tapasztalatok alapján nagyon szűk azon cégek köre, amelyek nyugodt szívvel várhatják a közelgő 2018. május 25-i határidőt.

"Fontos megérteni a szabályozást és elkezdeni a felkészülést, mert a személyes adatok védelme érdekében a cég működésének teljes átvilágítására szükség van, ez nem egy egyszerűen kipipálható feladat. A partnerek, vevők, munkavállalók adatainak kezelése – így tárolása, vagy törlése – számos anyagi jogszabály által is szabályozott terület, amelyekkel a cég működésének, folyamatainak összhangban kell lennie" - hívta fel a figyelmet a szakértő.

"A GDPR alapján alkalmazható bírság összege pedig valóban fenyegető nagyságú, amely érzékenyen érintheti a cégeket. A felkészülés időigénye sok tényezőtől, egyedi adottságtól függ, érdemes azt mielőbb elkezdeni" - mondta.

Már most is sok múlik a szabályozáson

Az European Business Awards pályázatra jelentkező cégek körében elvégzett felmérés szerint a személyes adatok védelmére való felkészülés már jelenleg is hatással van a társaságok működésére. A válaszok alapján jelentős azon társaságok aránya, ahol vágásokra került sor az adatvédelmi szabályozás miatt.

Ezen ok miatt csúszik a cégek 23 százalékánál az innovatív, új termékek bevezetése, míg 22 százaléknál a növekedést biztosító nemzetközi terjeszkedési tervekből vettek vissza a felkészülés és a szabályozásnak való megfelelés prioritása miatt.    

Összezavarodott vezetők, növekvő költségek

A GDPR komplexitása nyomasztó teher, a kis és közepes vállalkozások 51 százaléka véli úgy, hogy túl bonyolult számára az ennek való megfelelés. A felkészülést már megkezdő 10 cégből négy úgy látja, hogy az előírások miatt növekednek a költségei, a felkészüléshez tanácsadó bevonására is szüksége lehet.

Az adatvédelmi megfelelés tipikusan olyan terület, amelybe a cégek projekt alapon külső tanácsadót bevonva igyekeznek felkészülni a folyamat gyors és biztonságos elindítása és lezárása érdekében, vagy a későbbiekben az adatvédelmi felelős feladatkörének ellátására.  

Mindemellett a cégvezetők nem vonják kétségbe a személyes adatok védelmének fontosságát, többségük támogatja ezen szabályok határozott lefektetését és az ezzel kapcsolatos elvárások rögzítését.  

A felmérés a European Business Awards 2017/2018 versenyen induló cégek vezetőinek körében készült 2017 októberében. A válaszadó több mint 400 vállalkozás az európai középvállalati cégkört reprezentálja.

Ezt olvasta már?

Szövetkezik az Európai Unió és Japán »

4IG 3600 (-1,64 ) ALTERA 780 (-1,27 ) ANY 1300 (-0,76 ) APPENINN 570 (-3,06 ) CIGPANNONIA 424 (-0,35 ) CSEPEL 860 (-4,02 ) ELMU 26400 (-3,65 ) EMASZ 24800 (-0,80 ) ESTMEDIA 122 (-1,21 ) GSPARK 3360 (-1,18 ) KONZUM 2925 (-0,85 ) MOL 2650 (0,91 ) MTELEKOM 403 (-0,74 ) NORDTELEKOM 37 (-2,60 ) NUTEX 54 (-1,82 ) OPUS 606 (-2,26 ) OTP 10020 (0,50 ) OTT1 249 (-2,35 ) PANNERGY 678 (-1,45 ) RICHTER 4570 (-2,35 ) SET Group 256 (-2,29 ) TAKAREK 607 (-0,82 ) WABERERS 3290 (-0,30 ) ZWACK 16650 (0,60 )