A családi vállalkozások közös sikertényezői

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Az újgenerációs családi üzleti vezetők háromnegyede nagyszabású tervekkel rendelkezik vállalkozásuk jövőjével kapcsolatban, ám a korosztályok közötti ellentétek itt is megjelennek. A PwC 21 országból 35 újgenerációs családi üzleti vezetővel készített mélyinterjút, és az új nemzedék további 100 tagjának megkérdezésével végzett felmérést, amelyből kiderült, hogy a vizsgált csoportnak a generációs szakadék mellett a kultúra változásával is számolniuk kell.

A digitális átállás is konfliktust szülhet

A PwC 21 országból 35 újgenerációs családi üzleti vezetővel készített mélyinterjút, és az új generáció további 100 tagjának megkérdezésével végzett felmérést. A felmérés eredményeit a Same passion, different paths: How the next generation of family business leaders are making their mark című elemzés foglalja össze. A válaszokból kiderült, hogy a következő generációs családi üzleti vezetőknek a generációs szakadék mellett a kultúra változásával is számolniuk kell.

„A kutatás azt mutatja, hogy a digitális átállás azon területek egyike, ahol a generációs szakadéknak akár pozitív hatása is lehet” – mondta Dr. Antall György, a Réti, Antall és Társai PwC Legal cégtársa. „Míg az új generáció képviselői alig várják a digitális átállást, a mostani generáció gyakran fenntartással fogadja a változás tervezett ütemét.”

A mai üzleti környezetben minden – családi vagy egyéb – vállalkozásnak kezelnie kell a digitális kihívásokat, és úgy tűnik, az új generáció tagjai ezt meg is értették. A megkérdezettek háromnegyede szerint a digitális korhoz igazodó stratégia kialakítása nagyon fontos vagy elengedhetetlen. A „digitális generáció” tagjaiként sokkal otthonosabban boldogulnak a digitális technológiával, és látják annak változást előidéző potenciálját. Ugyanakkor a válaszadók mindössze 7 százaléka gondolja úgy, hogy vállalkozásuk megfelelően teljesít e tekintetben.

A jelenlegi generációhoz tartozó vezetők közül sokan óvatosabbak az elköteleződést illetően, aminek oka részben a digitális váltáshoz szükséges jelentős átalakulás és befektetés. Az új generáció képviselőinek harmada (36 százalék) csalódottságának adott hangot amiatt, hogy a jelenlegi generáció nem egészen érti a digitális átalakulásban rejlő lehetőségeket, illetve az ehhez kapcsolódó kockázatokat.

Hasonlóképpen az új generáció tagjainak túlnyomó többsége az innovációt alapvető építőkockának tartja: 82 százalékuk szerint az innováció nagyon fontos vagy elengedhetetlen az üzleti sikerhez. Azonban mindössze 15 százalékuk véli úgy, hogy az innovációra a vállalkozásán belül kellő hangsúlyt fektetnek.

Saját utakon: négy irány a siker felé

A PwC tanulmánya szerint az új generáció tagjai számára négy út vezethet a sikerhez: a hagyományos üzleti tevékenység fenntartása, az átalakulás, az üzleti lehetőségek kiaknázása a családi vállalkozáson belül vagy azon kívül. Az új generációs családi üzleti vezetők között akadnak olyanok is, akik egyszerre több, folyamatosan változó szerepet is magukénak vallanak. Ugyanakkor, az új generáció előtt álló kihívások, kockázatok és lehetőségek alapján a siker elérésének következő útvonalai különíthetők el.

1. A hagyományos üzleti tevékenység fenntartása – A családi vállalkozás hosszú távú fenntarthatóságát helyezik előtérbe, valamint azt, hogy a már bevált alapvető üzleti tevékenységhez ragaszkodva megőrizzék a nyereséges működést.

2. Az üzletmenet átalakítása – Akik kellő hatáskörrel és támogatással rendelkeznek, a családi vállalkozás jelentős átalakítását tűzhetik ki célul.

3. Üzleti lehetőségek kiaknázása a családi vállalkozáson belül – Ezt az utat azok választják, akik számára családjuk üzleti lehetőséget biztosít a családi vállalkozáson belül – vagyis lehetőséget kapnak arra, hogy a vállalkozáson belül vállalkozhassanak.

4. Üzleti lehetőségek kiaknázása a családi vállalkozáson kívül – Saját üzleti tevékenységet végeznek a családi vállalkozáson kívül, gyakran teljesen eltérő ágazatban.

Öt sikertényező

Bár az új generáció tagjai különböző utakat választanak, a kutatásból kirajzolódnak bizonyos közös sikertényezők. Ezek a tényezők – a választott úttól függetlenül – valamennyi családi vállalkozás számára irányadóak.

1. Kultúra – A családi vállalkozáson belül olyan „biztonságos helyet” kell kialakítani, ahol az új generáció képviselői tapasztalatot szerezhetnek és fejlődhetnek.

2. Kommunikáció – Őszinte, kétirányú kommunikációra van szükség a jelenlegi és az új generáció tagjai között, amelynek alapját a kölcsönös tisztelet és bizalom adja, és ami biztosítja, hogy a tapasztalatot megfelelően elismerjék és értékeljék az új ötleteket is.

3. Egyértelműség – Létfontosságú olyan egyértelmű stratégiát kialakítani, amelyben világosan el vannak határolva a feladat- és felelősségi körök – különösen olyan esetekben, amikor a munkatársak közötti rokoni kapcsolat miatt nem zárható ki az érzelmi tényező.

4. Hitelesség – A „főnök gyerekeként” az új generáció tagjainak ki kell vívniuk munkatársaik tiszteletét, akár úgy is, hogy először a családi vállalkozáson kívül szereznek tapasztalatot.

5. Elkötelezettség – A vállalkozásnak hosszú távon kell elköteleződnie a következő generáció kinevelése mellett, ugyanakkor az új generáció tagjainak is hajlandóságot kell mutatniuk arra, hogy időt fektessenek a vállalkozásba és nyitottak legyenek az együttműködésre.

„Egy családi vállalkozás számára a tartós siker záloga a kompromisszumkészség, valamint a vállalkozás és a család – a mostani és az új generáció – szükségletei közötti egyensúly megteremtésére való képesség” – mondta Antall György. „Ha a fenti tényezők bármelyike hiányzik, vagy nem megfelelően működik, az utódlás inkább kockázatokat, mintsem lehetőségeket rejt.”

Hirdetés
Szavazz!

A Balaton északi vagy a déli partja vonzóbb?

Hajlamosak vagyunk kőbe vésett értékítéletet feltételezni, pedig még az...

Védtelenek lesznek az adataink?

Május végén lép életbe a GDPR, és itthon egyetlen szervezet sem lesz 100...

Forex szemináriumok

Tudtad, hogy ha megtanulsz egy pénzkezelési módszert a valószínűségre...

Konferencia

A hazai kockázati befektetői piacon egyre nagyobb szerepet vállalnak a...

Lakáshitel-kalkulátor
Önfenntartó, magyar találmány

A NOAH House-projekt egy egyedülálló magyar találmány. Megálmodója Blaskovich...

Brexit

"Katasztrofális" következményekkel járna a brit élelmiszeripar...

A Bank of England kormányzója szerint a brit EU-tagság megszűnésének...

Hirdetés
Csok

Félszoba: megoldás vagy hátrány?

A lakásvásárlóknak fontosabb a lakószobák száma, mint a lakás alapterülete....

Budapesten viszik a legtöbb csok-ot

Az indulás, 2016 januárja óta 11,2 milliárd forint összegű csok-támogatást...

Határokon át

Közel egymillió bevándorló kapott uniós állampolgárságot

Az új állampolgárok 88 százaléka az Unión kívülről érkezett.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Nagy kihívásokkal kell szembenézniük a családi vállalkozásoknak »

4IG 3060 (9,29 ) ALTERA 930 (8,77 ) ANY 1390 (-1,42 ) APPENINN 675 (-0,74 ) BIF 1930 (1,05 ) CSEPEL 950 (-1,86 ) Duna House A 4060 (-2,87 ) EMASZ 26200 (0,77 ) ESTMEDIA 124 (-11,15 ) FUTURAQUA 67 (-5,10 ) GSPARK 3520 (1,15 ) KONZUM 3310 (-1,05 ) MOL 2906 (-0,62 ) OPUS 718 (-0,28 ) OTP 11220 (-1,06 ) OTT1 296 (-0,34 ) PANNERGY 754 (0,53 ) PLOTINUS 6800 (1,49 ) RABA 1370 (-1,79 ) RICHTER 5230 (0,29 ) WABERERS 4200 (3,45 )