Egy pillanat alatt lemaradnak a cégek a digitális világban

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Több mint száz cégvezető körében végzett felmérést a Roland Berger, hogy megtudja, milyen mértékű a digitalizáció az FMCG-cégeknél marketing és értékesítési területen. Az eredmény lesújtó: a fogyasztási cikkeket termelő és forgalmazó vállalatok messze nem aknázzák ki még mindig a digitalizáció nyújtotta lehetőségeket.

Komoly lemaradásban

Ebben a gyorsan digitalizálódó világban a fogyasztási cikk iparág továbbra sem aknázza ki megfelelő mértékben az új technológiák adta lehetőségeket. Számos vállalatnál nagy szakadék van a marketing és értékesítési divíziók tervei és az elért eredmények között.

A Roland Berger legújabb, Lovagoljuk meg a hullámukat a fogyasztási cikkek piacán című tanulmánya 100 döntéshozót kérdezett a vállalatuknál működő marketingről és értékesítésről. 83 százalék gondolja úgy, hogy marketing- és értékesítési stratégiája nem elég jó ahhoz, hogy legyőzze közvetlen versenytársait.

„Az iparág komoly lemaradásban van a digitalizáció és a kiskereskedelem növekvő konszolidációja területén” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. „A szektor szereplőinek fogyasztó-központúbbá kell tenniük marketing és értékesítési tevékenységüket, ezen múlik majd számos vállalkozás jövője.”

A legszembetűnőbb hiányosságok

A Roland Berger szakértői a vállalatok eredményeit négy területen vizsgálták: a szervezeti működés, a stratégia szintje, valamint a digitalizáció és a teljesítmény területeken. A kapott eredmények mind a négy területen elmaradást mutattak, a vállalatok átlagosan 59 pontot értek el a maximum 100 pontból.  A szervezeti működés területén van a legjobb kilátás a javulásra, a legszembetűnőbb hiányosság pedig a felelősségi körök tisztázatlansága volt.

A digitalizáció területén a fogyasztói adatok gyűjtésében és használatában vannak hiányosságok: a marketing döntéshozók mindössze 16 százaléka, míg az értékesítési terület döntéshozóinak 8 százaléka tekinti magát felelősnek az adatvezérelt üzleti modell kifejlesztéséért és működtetéséért.

„Ez aggasztó, már csak abból a szempontból is, hogy a digitális üzleti modellek világában élünk” – mondta Schannen Frigyes. „Ha a vállalkozások nem tudják megszerezni a szükséges fogyasztói információkat vagy nincsenek abban a pozícióban, hogy szisztematikusan elemezzék az adatokat és adaptív stratégiákat dolgozzanak ki, akkor az esélyük a piaci sikerre a nullához fog közelíteni.”

Az FMCG vállalatoknak átalakulásra van szükségük

A tanulmány komoly hiányosságokat tárt fel a stratégiai oldalon is. Ezt tükrözi, hogy a marketing és értékesítési döntéshozók kevesebb mint fele elégedett saját stratégiájával, de -  ami még drámaibb -  még kevesebben elégedettek saját cégükkel versenytársi összehasonlításban. A megkérdezettek 83 százaléka szerint a versenytársuk jobb marketing- és értékesítési stratégiával rendelkezik, mint ők; a megkérdezettek kicsivel több mint a fele pedig úgy véli, hogy vállalata nem fogja elérni a kitűzött értékesítési célokat az adott évben.

A teljesítmény területén az egyik legfőbb hiányosság az, hogy a cégek negyede nem tudja mérni az értékesítési és marketing tevékenység ROI mutatóját és a válaszadók 70 százaléka gondolja úgy, hogy marketing és sales költségvetésüknek sokkal gyengébb eredménye van, mint a versenytársaik esetében.

A vállalatoknak a sikerhez a szervezeti hiányosságokat is le kell küzdeni. A válaszadók egyharmada vélte úgy, hogy marketing és sales szervezetének újjászervezésre van szüksége az elkövetkezendő években. Komoly probléma azon munkaerő hiánya is, akik képesek lennének megbirkózni a marketing és értékesítési folyamatok automatizálásával.

„Az FMCG-gyártók kevesebb mint 10 százaléka rendelkezik Digital Chief Officerrel vagyis olyan valakivel, akinek a feladata lenne a digitális üzleti modell fejlesztése” – foglalta össze Schannen. „Pedig a digitalizáció hatalmas lehetőséget kínál az FMCG vállalatok számára, hogy közelebb kerüljenek vásárlóikhoz. Emellett ez az üzleti modell fontos információkkal tudna szolgálni számukra, hogy a megfelelő újításokat és stratégiát dolgozzák ki.”

Hirdetés
Szavazz!

A Balaton északi vagy a déli partja vonzóbb?

Hajlamosak vagyunk kőbe vésett értékítéletet feltételezni, pedig még az...

Védtelenek lesznek az adataink?

Május végén lép életbe a GDPR, és itthon egyetlen szervezet sem lesz 100...

Forex szemináriumok

Tudtad, hogy ha megtanulsz egy pénzkezelési módszert a valószínűségre...

Konferencia

A hazai kockázati befektetői piacon egyre nagyobb szerepet vállalnak a...

Lakáshitel-kalkulátor
Brexit

Nem jött ezen a héten lényeges hír sem a Brexittel, sem az Egyesült Királyság...

A legfrissebb felmérés szerint a brit közvélemény egy évvel Nagy-Britannia...

Hirdetés
Csok

Budapesten viszik a legtöbb csok-ot

Az indulás, 2016 januárja óta 11,2 milliárd forint összegű csok-támogatást...

Válság előtti szinten a lakáshitelezés

A pénzintézetek által a Magyarországon kihelyezett új lakáshiteleknél...

Határokon át

Közel egymillió bevándorló kapott uniós állampolgárságot

Az új állampolgárok 88 százaléka az Unión kívülről érkezett.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

A kiskereskedelem edzéstervén dolgozik az unió »

4IG 2140 (1,90 ) ALTEO 715 (0,70 ) ALTERA 770 (1,32 ) ANY 1405 (0,72 ) APPENINN 719 (-0,55 ) BIF 1940 (-1,52 ) CIGPANNONIA 461 (0,99 ) CSEPEL 992 (2,06 ) Duna House A 4100 (-1,44 ) EHEP 550 (-14,06 ) ENEFI 190 (2,70 ) ESTMEDIA 96 (13,18 ) FHB 630 (-0,63 ) FUTURAQUA 61 (0,66 ) GSPARK 3500 (-1,13 ) KONZUM 3390 (-0,29 ) KULCSSOFT 1280 (-0,78 ) MASTERPLAST 650 (0,78 ) MOL 3050 (-0,46 ) MTELEKOM 455 (0,44 ) NORDTELEKOM 50 (-0,40 ) NUTEX 41 (0,99 ) OPUS 725 (-0,28 ) OTP 11400 (-0,35 ) OTT1 295 (-0,67 ) PANNERGY 764 (-3,29 ) RABA 1385 (-0,36 ) SET Group 285 (4,01 ) WABERERS 4300 (-0,46 ) ZWACK 17350 (-0,29 )