Elektromos járgányok - hiányzik a szabályozás

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

A különféle elektromos hajtású, egy-, két-, sőt többkerekű, könnyű járművek már Budapest utcáin is megjelentek, ugyanakkor még hiányzik az átfogó szabályozás, amely ezekre a jelenleg besorolhatatlan státusú járgányokra is figyelemmel van - írja keddi számában a Magyar Nemzet.

A lap cikkében arra hívja fel a figyelmet, hogy Budapest sem kerüli el, hogy közlekedése a világ nagyvárosaihoz hasonlóan átalakuljon. Megjelentek a könnyű elektromos járművek, amelyek - szabályosan vagy szabálytalanul - minden használható felületet a birtokukba vesznek. Használóik a közlekedési dugóban is akadálytalanul, ráadásul a környezet szennyezése nélkül tudnak közlekedni. De van még egy fontos szabadság, amit ezek a könnyen bérelhető járművek biztosítanak: a közlekedő maga szabja meg, hogy hol kapcsolódik a közösségi közlekedési eszközökhöz. Ennek hatása van a mindennapi közlekedésre is, feloldódnak azok a határok, amelyek korábban mereven elválasztották az autósokat, a kerékpárosokat és a gyalogosokat.

A KRESZ szerint közúti közlekedésre alkalmas járművek - úgymint a kerékpár, az elektromos kerékpár vagy az elektromos robogók - helyzete egyértelműbb és jobban körülhatárolható. Utóbbiak közül két járműmegosztó szolgáltatása közül lehet választani Budapesten. Emellett három autó-, két roller- és két kerékpármegosztó van jelen a piacon. A kétkerekű, szinte bárhol szabadon leállítható bérjárművek felelősségteljes használatához kell még némi tanulóidő - mutatott rá Tóth-Báló Tamás, az Ogre&co elektromosrobogó-megosztó vezetője a lapnak nyilatkozva.

Kifejtette: tapasztalataik szerint a bérlők egy része sajnos úgy gondolja, hogy egy rövid távon bérelt járművel bármit meg lehet tenni. Különösen érthetetlennek nevezte, hogy sokan a védőfelszerelés nélküli közlekedést is megkockáztatják. Megjegyezte, hogy erre az attitűdre készülve az Ogre&co már az induláskor közzé tett egy etikai kódexet, amelyet az ügyfélnek kötelezően el kell fogadnia a regisztráció során. A vállalkozó szerint égetően szükség van egy átfogó jogszabályra, amely az újonnan megjelent könnyű járművek, a bérjárműrendszerek, az elektromos gépjárművek térnyerésére reagál.

Egy ilyen jogszabályban tisztázni lehetne a fogalmakat (hova sorolhatók a 20-25 kilométeres sebességre képes egykerekű szállítóeszközök vagy az elektromos gördeszkák), le lehetne fektetni azokat a játékszabályokat, amelyek az ilyen járművek üzemben tartóira vonatkoznak. Tóth-Báló Tamás meggyőződése szerint a tudatosításnak, tudatformálásnak is alapvető szerepe jut abban, hogy a scooter-geddon (a robogók armageddonja) ne a közlekedési káoszt fokozza, hanem a magasabb életminőséget szolgálja a nagyvárosban.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Nőtt Németországban az áramdíj »

4IG 670 (0,75 ) ALTEO 880 (-1,12 ) ANY 1385 (-0,36 ) APPENINN 356 (-1,11 ) CIGPANNONIA 188 (3,18 ) CyBERG 1750 (5,42 ) Duna House A 3930 (0,26 ) EHEP 8800 (-2,76 ) EMASZ 31200 (0,65 ) ENEFI 360 (-1,64 ) ESTMEDIA 133 (7,77 ) FORRAS/OE 2020 (-1,94 ) FORRAS/T 1900 (11,76 ) GSPARK 5040 (-0,79 ) KULCSSOFT 3080 (16,67 ) MASTERPLAST 764 (-0,26 ) MOL 2700 (-3,64 ) MTELEKOM 458 (-0,33 ) NORDTELEKOM 51 (-1,54 ) NUTEX 46 (-4,53 ) OPUS 286 (-0,35 ) OTP 14320 (0,14 ) OTT1 240 (-1,84 ) PANNERGY 736 (0,27 ) RICHTER 6700 (0,45 ) SET Group 88 (-0,11 ) TAKAREK 520 (-1,52 ) WABERERS 1105 (-1,34 )