-->

Kitiltanák Bukarest központjából a környezetszennyező autókat

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Kitiltaná Bukarest központjából a környezetszennyező autókat Gabriela Firea főpolgármester, a metropolisz övezeten kívül forgalomba helyezett autók behajtását a román fővárosba pedig környezetvédelmi matrica beszerezésétől tenné függővé.

A határozatot 45 napos közvita után, szeptemberben szavaztatná meg a főváros önkormányzati testületével. Tervei szerint a határozatot 2020. január 3-ától léptetnék életbe. A más megyékben, vagy országokban forgalomba helyezett autók csak egy Oxigen B elnevezésű elektronikus matrica beszerzése esetén hajthatnak majd be Bukarestbe.

A napi matrica árát 10 lejben (690 forint) az éves matricáét pedig 1900 lejben állapítanák meg. Firea a fővárost körülvevő Ilfov megyei gépjárművek tulajdonosait felmentené a matrica kiváltásának kötelezettsége alól, arra hivatkozva, hogy - hozzá hasonlóan - az ottani lakosok többsége is bukaresti, és Ilfov megye valójában Bukarest metropolisz-övezetének számít.

A főpolgármester kitiltaná Bukarest központjából az összes olyan járművet, amelynek a légszennyezési besorolása nem éri el legalább az Euro 3-as szabványt. Az Euro 3-as autók csak egy Oxigen C elnevezésű matricával közlekedhetnének majd a központban, amelyet egy hónapra 75 lejért, egy évre pedig 900 lejért válthatnak ki. Firea szerint Bukarest a hatodik legszennyezettebb levegőjű város az Európai Unióban, ahol - Ilfov megyével együtt - 1,6 millió autó szerepel a gépjármű-nyilvántartóban. Két éve a román környezetvédelmi minisztérium is még azt tervezte, hogy németországi mintára környezetvédelmi matrica-rendszert vezetne be a nagyvárosokban, de az elképzelést azóta sem váltották valóra.

2017 februárjától a román kormány eltörölte a környezetvédelmi illetéket, ami korábban megnehezítette a környezetszennyező autók forgalomba helyezését. Romániában több mint hatmillió autó van forgalomban ezek háromnegyede tíz évnél régebbi gyártású jármű. Románia 2007-es uniós csatlakozása óta különböző - a gépkocsi korától vagy környezetszennyezési paramétereitől függő - adónemekkel és illetékekkel próbálta elejét venni annak, hogy az Európai Unió autótemetőjévé váljék, de a regisztrációs adó vagy környezetvédelmi illeték minden eddig kipróbált változatáról kiderült, hogy sértik az uniós jogot, és a román államnak vissza kellett fizetnie a járművek forgalomba íratásakor beszedett illetéket.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

ITM miniszter: a környezetvédelem élbolyában vagyunk »

4IG 515 (1,98 ) AKKO Invest 393 (-1,75 ) ALTEO 768 (-0,26 ) APPENINN 314 (2,78 ) AutoWallis 79 (-0,75 ) BIF 238 (-0,83 ) CIGPANNONIA 305 (-0,33 ) DELTA 63 (-4,87 ) DM-KER 45 (4,65 ) EHEP 1490 (-3,25 ) FORRAS/OE 1100 (8,91 ) FUTURAQUA 57 (0,70 ) GSPARK 3280 (-0,30 ) KULCSSOFT 1390 (2,58 ) MASTERPLAST 800 (1,27 ) MOL 1514 (-1,56 ) MTELEKOM 348 (1,91 ) Megakran 4 (-6,91 ) NORDTELEKOM 20 (-2,97 ) NUTEX 18 (-3,16 ) OPUS 201 (1,41 ) ORMESTER 12450 (3,75 ) OTP 9760 (0,21 ) OTT1 128 (3,39 ) PANNERGY 700 (0,29 ) RABA 872 (1,16 ) RICHTER 6350 (-0,16 ) SET Group 50 (1,12 ) TAKAREK 440 (-0,23 ) WABERERS 1145 (-0,43 )