Kitiltanák Bukarest központjából a környezetszennyező autókat

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Kitiltaná Bukarest központjából a környezetszennyező autókat Gabriela Firea főpolgármester, a metropolisz övezeten kívül forgalomba helyezett autók behajtását a román fővárosba pedig környezetvédelmi matrica beszerezésétől tenné függővé.

A határozatot 45 napos közvita után, szeptemberben szavaztatná meg a főváros önkormányzati testületével. Tervei szerint a határozatot 2020. január 3-ától léptetnék életbe. A más megyékben, vagy országokban forgalomba helyezett autók csak egy Oxigen B elnevezésű elektronikus matrica beszerzése esetén hajthatnak majd be Bukarestbe.

A napi matrica árát 10 lejben (690 forint) az éves matricáét pedig 1900 lejben állapítanák meg. Firea a fővárost körülvevő Ilfov megyei gépjárművek tulajdonosait felmentené a matrica kiváltásának kötelezettsége alól, arra hivatkozva, hogy - hozzá hasonlóan - az ottani lakosok többsége is bukaresti, és Ilfov megye valójában Bukarest metropolisz-övezetének számít.

A főpolgármester kitiltaná Bukarest központjából az összes olyan járművet, amelynek a légszennyezési besorolása nem éri el legalább az Euro 3-as szabványt. Az Euro 3-as autók csak egy Oxigen C elnevezésű matricával közlekedhetnének majd a központban, amelyet egy hónapra 75 lejért, egy évre pedig 900 lejért válthatnak ki. Firea szerint Bukarest a hatodik legszennyezettebb levegőjű város az Európai Unióban, ahol - Ilfov megyével együtt - 1,6 millió autó szerepel a gépjármű-nyilvántartóban. Két éve a román környezetvédelmi minisztérium is még azt tervezte, hogy németországi mintára környezetvédelmi matrica-rendszert vezetne be a nagyvárosokban, de az elképzelést azóta sem váltották valóra.

2017 februárjától a román kormány eltörölte a környezetvédelmi illetéket, ami korábban megnehezítette a környezetszennyező autók forgalomba helyezését. Romániában több mint hatmillió autó van forgalomban ezek háromnegyede tíz évnél régebbi gyártású jármű. Románia 2007-es uniós csatlakozása óta különböző - a gépkocsi korától vagy környezetszennyezési paramétereitől függő - adónemekkel és illetékekkel próbálta elejét venni annak, hogy az Európai Unió autótemetőjévé váljék, de a regisztrációs adó vagy környezetvédelmi illeték minden eddig kipróbált változatáról kiderült, hogy sértik az uniós jogot, és a román államnak vissza kellett fizetnie a járművek forgalomba íratásakor beszedett illetéket.

Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Gond az ólomtartalom a Continental-nál »

4IG 918 (-2,65 ) AKKO Invest 28200 (-2,76 ) ALTEO 760 (-1,81 ) APPENINN 440 (0,11 ) AutoWallis 115 (2,69 ) BIF 293 (-2,01 ) CIGPANNONIA 331 (-2,65 ) CSEPEL 730 (4,29 ) EHEP 14200 (0,71 ) EMASZ 25200 (0,80 ) ENEFI 608 (3,75 ) ESTMEDIA 119 (-1,00 ) FORRAS/OE 1010 (-1,94 ) FORRAS/T 1560 (1,30 ) FUTURAQUA 120 (4,35 ) GSPARK 4370 (0,92 ) MASTERPLAST 710 (-0,84 ) MOL 2886 (-2,70 ) MTELEKOM 418 (-0,48 ) NORDTELEKOM 47 (-2,08 ) NUTEX 30 (-1,32 ) OPUS 390 (-2,31 ) ORMESTER 12600 (3,28 ) OTP 12290 (0,33 ) OTT1 272 (1,30 ) RICHTER 4852 (-0,57 ) SET Group 662 (-1,05 ) TAKAREK 614 (-2,54 ) WABERERS 1320 (0,76 ) ZWACK 16700 (0,60 )