Nagyobb a macera a ragadozó halakkal

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Technológiai fejlesztést hajt végre az élőhal-szállítás területén a Tógazda Halászati Zrt. és a BME Viking Zrt. alkotta konzorcium, a projektet kutatásaival támogatja a hozzájuk csatlakozott zent István Egyetem - közölte a halászati társaság elnök-vezérigazgatója.

Németh István elmondta: a 2014-ben indult és idén júniusban záruló 250 millió forintos fejlesztéshez a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap 200 millió forinttal járul hozzá az Új Széchenyi Terv keretében. A projekt során olyan metódust dolgoznak ki, amely alkalmazásával nagyobb biztonsággal, távolabbra és olcsóbban lehet európai halfajokat szállítani.

Németh István elmondta: a fejlesztés eredményeként a pontynál és busánál már ezer kilométer távolságig kidolgozták a szállítás optimális feltételeit, a ragadozó halak esetében még zajlanak a kísérletek.

Elég sokan dolgoznak a projekten

A cég elnöke felidézte, hogy a Tógazda Halászati Zrt. és a BME Viking Zrt. alkotta konzorcium 2012-ben jött létre a projekt megvalósítására, majd csatlakozott hozzájuk a Szent István Egyetem (SZIE) halászati tanszéke. Ez utóbbi végzi a biológiai kutatásokat, és segíti a korábbi tudományos eredmények alkalmazását a projekt során. Laboratóriumi és üzemi kísérletek segítségével meghatározzák azokat az értékeket, amelyek optimalizálják a szállítható mennyiséget, a hőmérsékletet és az egyes fajokat - magyarázta a vezérigazgató.

Németh István megjegyezte: a műszaki megoldások kidolgozása két területen is folyik: a szállítójármű-felépítményének és a hozzá tartozó halas tartályoknak a fejlesztésében, valamint egy szenzorrendszer kialakításában, amely adatokat gyűjt, elemez és visszacsatol. A BME közreműködésével a speciális tartályok műszaki tervei mellett már prototípusok is készültek.

Ha egyszer vége lesz a projektnek...

A vezérigazgató elmondta, hogy a projekt lezárása után közzéteszik a vizsgálati és a technológiafejlesztési eredményeket, így a minimálisan 14 halfajhoz és korosztályhoz kötött technológiai leírást, a halszállítmányozáshoz illesztett szoftvert és a szenzoregyüttes alkalmazását leíró know-how-t, valamint egy használati mintaoltalmat. A főleg édesvízi halak termelésével és forgalmazásával foglalkozó Tógazda folyamatosan exportál saját szállítóeszközeivel Ausztriába, Németországba, Lengyelországba, Romániába.

A halászati társaság elnök-vezérigazgatója úgy vélekedett, a fejlesztés a cég számára évi 10 millió forintos előnyt eredményezhet.

A magyarországi haltermelés közel tizedét adó, teljes egészében magyar tulajdonú százhalombattai cég 2013-ban 710 millió forint nettó árbevétel mellett 30,5 millió forint nyereséget ért el, jelenleg több mint hatvan embernek ad munkát.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

A BILK mostantól zártkörű részvénytársaság »

4IG 602 (-2,75 ) AKKO Invest 455 (-1,09 ) ANY 1230 (0,41 ) APPENINN 342 (-3,39 ) AutoWallis 78 (-0,64 ) CIGPANNONIA 196 (11,36 ) DELTA 96 (-2,54 ) DM-KER 4400 (8,64 ) Duna House A 3140 (4,67 ) EHEP 2600 (-1,14 ) FORRAS/OE 1080 (-3,57 ) FUTURAQUA 68 (1,05 ) GSPARK 3200 (-1,54 ) Gloster 2500 (0,16 ) KULCSSOFT 1490 (-1,97 ) MASTERPLAST 604 (-0,33 ) MOL 1842 (-1,23 ) MTELEKOM 383 (-0,39 ) NORDTELEKOM 30 (-1,99 ) NUTEX 30 (-1,15 ) OPUS 249 (-1,00 ) OTP 10650 (-1,48 ) RICHTER 6625 (-0,75 ) SET Group 72 (-0,69 ) TAKAREK 475 (-0,63 ) WABERERS 870 (-0,46 ) ZWACK 16700 (-0,30 )