Összeszedhetik magukat a nehézgépjármű gyártók

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Az új nehézgépjárművek átlagos széndioxid-kibocsátását 30 százalékkal kell leszorítani 2030-ra az idei szinthez képest az Európai Unió társjogalkotó intézményei között létrejött megállapodás értelmében.

A még hivatalos jóváhagyásra váró egyezségről az Európai Bizottság számolt be, hangsúlyozva, hogy ez fontos lépés a közlekedési szektor modernizálása felé, amely elengedhetetlen a klímasemlegesség jövőbeli eléréséhez. A hétfő éjszaka tető alá hozott megállapodás megfelel a brüsszeli testület eredeti javaslatában szereplő számoknak, azaz 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal kell majd mérsékelni az új teherautók és buszok által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét a 2019-re előirányzott értékhez képest. Az intézményközi tárgyalásokon az Európai Parlament 35 százalékot próbált elérni, az uniós tagországok kormányait tömörítő tanács azonban ebbe nem ment bele.

Bas Eickhout, az EP zöldpárti jelentőstevője ugyan üdvözölte az egyezséget, szégyenletesnek nevezte, hogy "különösen Németország és néhány közép-európai tagállam blokkolta az ambiciózusabb célokat, mivel egyes kormányok még mindig az iparuk érdekeit helyezik az emberek érdekei elé". Az elfogadott értékek magasabbak annál, mint amit például Berlin szeretett volna. Számos környezetvédelmi szervezet azonban ezeket sem tartja elegendőnek. A célszámok a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagárára vonatkoznak, így továbbra is lesznek magasabb kibocsátású modellek, ugyanakkor ezeket zéró- vagy alacsony kibocsátásúakkal kell majd ellensúlyozni.

A tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése azon vállalások keretében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében 40 százalékkal kellene csökkentenie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest. Az előzetes megállapodást még hivatalosan is meg kell erősíteniük az uniós társjogalkotó szerveknek, ez várhatóan a következő néhány hónapban megtörténik. Európában évente 400 ezer haláleset írható a légszennyezés számlájára.

Ezt olvasta már?

Nehezebb lesz gyógyszert hamisítani »

4IG 4240 (-14,86 ) AKKO Invest 19000 (1,06 ) ALTEO 700 (-0,71 ) ANY 1350 (-0,37 ) APPENINN 507 (2,22 ) BIF 2560 (-0,78 ) CSEPEL 610 (1,67 ) CyBERG 1940 (14,12 ) Duna House A 4100 (0,49 ) EMASZ 26000 (0,78 ) ENEFI 334 (-10,93 ) ESTMEDIA 94 (-5,05 ) FUTURAQUA 44 (-3,29 ) GSPARK 3640 (-0,27 ) KONZUM 199 (-1,97 ) KPACK 16000 (-11,60 ) KULCSSOFT 1300 (4,00 ) MASTERPLAST 670 (-4,96 ) MOL 3324 (-0,78 ) MTELEKOM 470 (1,18 ) NORDTELEKOM 38 (-7,32 ) NUTEX 29 (-0,34 ) OPUS 401 (-1,60 ) ORMESTER 1650 (19,57 ) OTP 12770 (-0,23 ) OTT1 210 (-6,67 ) PANNERGY 710 (-3,79 ) RABA 1205 (-1,23 ) RICHTER 5250 (-1,04 ) SET Group 544 (-2,86 ) TAKAREK 684 (3,64 ) WABERERS 1635 (-2,97 ) ZWACK 17200 (0,58 )