Hat ország a szabályozások újratárgyalásáért

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

A fuvarozói szektor új közösségi szabályozásáról szóló javaslatok újratárgyalását sürgette közös levelében hat keleti európai uniós tagállam, köztük Magyarország miniszterelnöke - jelentette pénteken a Politico.

A brüsszeli hírportál oldalán közzétett levelet Bojko Boriszov bolgár, Mateusz Morawiecki lengyel, Krisjanis Karins lett, Saulius Skvernelis litván, Orbán Viktor magyar és Viorica Dancila román kormányfő írta alá. A tagállamok EU-nagykövetei pénteken egyeztetnek a meglehetősen megosztó, úgynevezett mobilitási csomagról. Az aláírók mély aggodalmukat fejezték ki egyes, szerintük elsietett és megfelelő hatástanulmányokkal nem alátámasztott tervezett rendelkezésekkel kapcsolatban, s hangsúlyozták, további tárgyalások szükségesek a tagállamok nemzeti sajátosságainak figyelembe vételével.

Meg kell védeni a közúti szállítási szektor versenyképességét, és nem szabad az európai cégeket rosszabb helyzetbe hozni a harmadik országokbeli riválisaiknál. A jogszabálynak megvalósíthatónak, arányosnak és hátrányos megkülönböztetéstől mentesnek kell lennie - emelték ki. Kitértek arra is, hogy ezen szabályozás bizonyos elemei ellentétesek az EU klímavédelmi céljaival. Például a károsanyag-kibocsátás növekedésével járna a kabotázs (nem honos fuvarozók által végzett belföldi szállítás) korlátozása, valamint az, hogy a kamionoknak kötelezően vissza kellene térniük rendszeresen a székhelyet jelentő tagállamba.

"Nem kellene olyan intézkedéseket hoznunk, amelyek szükségtelenül megosztják az Európai Uniót" - figyelmeztettek, egy elfogadhatóbb, jobb megoldást sürgetve. Az Európai Parlament áprilisban elfogadta tárgyalási mandátumát a mobilitási csomagról, megnyitva az utat az intézményközi egyeztetések előtt. A kelet- és közép-európai képviselők többsége nem támogatta az elfogadott szöveget, mivel sokak szerint ezen új előírások kedvezőtlen helyzetbe hoznák a régió vállalatait és fuvarozóit.

Az EU másik társjogalkotó szerve, a tagállamok kormányait tömörítő tanács tavaly decemberben hagyta jóvá tárgyalási mandátumát kilenc ország, köztük Magyarország ellenszavazata mellett. A tervezet legfontosabb vitás pontja az, hogy a fuvarozói szektorra is vonatkozzanak-e a kiküldetésben lévő munkavállalókra érvényes előírások. A kiküldetési irányelv ügyében szemben álló államok szociális dömpinggel, illetve protekcionizmussal vádolják egymást. A kiküldött munkavállalókra elvileg azonos szabályok vonatkoznának a munkabér és a munkafeltételek terén, mint a helyiekre, ami a bírálók szerint sok újonnan csatlakozó tagországot hátrányosan érintene.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

PM: igazságos forráselosztást az unióban! »

4IG 613 (-0,33 ) AKKO Invest 456 (-0,65 ) ALTEO 734 (-2,13 ) ANY 1215 (-1,22 ) APPENINN 345 (0,88 ) CIGPANNONIA 204 (7,37 ) CyBERG 1200 (0,84 ) DELTA 98 (1,77 ) Duna House A 3200 (1,91 ) EHEP 2500 (0,81 ) FUTURAQUA 67 (-1,04 ) GSPARK 3240 (0,93 ) Gloster 2450 (-1,21 ) KULCSSOFT 1490 (-0,67 ) MASTERPLAST 606 (0,33 ) MOL 1798 (-1,96 ) MTELEKOM 381 (-0,13 ) NORDTELEKOM 29 (-0,68 ) NUTEX 29 (-1,34 ) ORMESTER 11500 (-4,96 ) OTP 10910 (1,39 ) OTT1 193 (-2,32 ) RICHTER 6655 (-0,67 ) SET Group 71 (1,43 ) TAKAREK 477 (-1,85 ) WABERERS 870 (-0,23 ) ZWACK 16650 (-0,30 )