Tovább romlott a hangulat Németországban

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Enyhén csökkent a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet márciusra vonatkozó németországi fogyasztói hangulatindexe, a fogyasztók gazdasági várakozásai kissé javultak, de vásárlási hajlandóságuk és jövedelmi várakozásaik mérsékelten romlottak.

A GfK csütörtökön ismertetett előrejelzése szerint a fogyasztói hangulatindex 9,8 pontra süllyed márciusban a februári 9,9 pontról. Elemzők is csökkenést, 9,8 pontot valószínűsítettek márciusra. Egy évvel ezelőtt, tavaly februárban 10,6 ponton állt a hangulatindex értéke. A német fogyasztók derűlátása mérséklődött. Az új koronavírus okozta járvány terjedése minden bizonnyal hozzájárult ahhoz, hogy nőtt a bizonytalanság a fogyasztók körében - mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója.

Hangsúlyozta: a Kínában működő vállalatok termelésének leállítása vagy csökkenése hatással lehet a termelésre Németországban, helyenként akár teljes leálláshoz is vezethet. Ennek a munkaidő rövidítése vagy létszámleépítés lehet a következménye, ami nem használ a fogyasztói bizalomnak. A Gfk megerősítette múlt havi előrejelzését, miszerint a háztartások fogyasztása reálértéken 1 százalékkal emelkedhet az idei évben. Németországban tavaly a háztartások fogyasztása hajtotta a gazdasági növekedést, miután az export a gyenge kereslet miatt csökkent.

A rekordmagas foglalkoztatottság, a bérek infláció feletti emelkedése és az alacsony hitelköltségek egyaránt ösztönözték a fogyasztást. A felmérésben a fogyasztói hangulat alakulásának értékeléséhez használt három alindex közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 4,9 ponttal, 1,2 pontra emelkedett februárban. Egy éve 1,4 ponton állt az alindex értéke. A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató 3,4 ponttal, 41,2 pontra csúszott le, de így is kedvező a szintje, mivel a mutató értéke jóval meghaladja a nulla körüli hosszú távú átlagot.

Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke enyhén, 1,9 ponttal 53,6 pontra csökkent februárban. Egy évvel ezelőtt 51,9 ponton állt az alindex, így a jelenlegi értéke elégedettségre adhat okot. A Gfk összegzése szerint a fogyasztók bizalmát eddig nem kezdte ki a gazdasági feltételek romlása, a kereskedelmi konfliktusok és a koronavírus-betegség. Ha azonban ezek a problémák súlyosabbá válnak, gyorsan pesszimistává válhatnak a fogyasztók, ezért a figyelmet ezekre a válságokra kell összpontosítani. Az Európai Központi Bank alacsony kamatai továbbra is erősítik a vásárlási kedvet és alacsony szinten tartják a megtakarítási hajlandóságot, továbbra sem vonzó lehetőség a takarékoskodás a vásárlással szemben.

Random Capital
Hirdetés
Lakáshitel-kalkulátor
Hirdetés
Ezt olvasta már?

Német szigorítások a magyar vállalatok felé felé »

4IG 610 (-0,81 ) AKKO Invest 456 (-0,76 ) ALTEO 734 (-2,13 ) ANY 1200 (-2,44 ) APPENINN 345 (0,88 ) AutoWallis 77 (-1,28 ) CIGPANNONIA 210 (10,53 ) CyBERG 1200 (0,84 ) DELTA 99 (2,71 ) Duna House A 3220 (2,55 ) EHEP 2490 (0,40 ) FORRAS/OE 1060 (1,92 ) FUTURAQUA 66 (-2,08 ) GSPARK 3220 (0,31 ) Gloster 2500 (0,81 ) KULCSSOFT 1535 (2,33 ) MASTERPLAST 594 (-1,66 ) MOL 1794 (-2,18 ) MTELEKOM 385 (0,92 ) NORDTELEKOM 29 (-0,68 ) NUTEX 29 (-1,34 ) OPUS 245 (-1,21 ) ORMESTER 11850 (-2,07 ) OTP 10950 (1,77 ) OTT1 194 (-2,12 ) RABA 862 (3,61 ) RICHTER 6480 (-3,28 ) SET Group 71 (1,43 ) WABERERS 860 (-1,38 ) ZWACK 16650 (-0,30 )