A youtuberek kalandjai a promóciókkal

| forrás:
TF-információ
| szerző: | olvasási idő: kb. 3 perc

A cégek és a youtuberek egyre szorosabb összefonódása mára már közismert, sokat vitatott jelenség, amit az egyes hatóságok is igyekeznek szabályozni, elég csak a Versenyhivatal és egyes celebek, például Dukai Regina esetére gondolnunk. A Your Choice nevű, két tagból álló kritikus youtuber-formáció a Bongó szponzorációs tartalmain keresztül mutatta be, mi az, ami igazán kínossá tehet egy fizetett tartalmat.

Nagy Majomtestvér mindent lát

A tárgyalt alkalmazás még évekkel ezelőtt futott igazán nagy köröket hazánkban. A lényeg annyi lenne, hogy egy teljes nevet és várost, illetve a kérdés tárgyát megjelölő (pl. jövő) rövidke útbaigazítás fényében, a megadott számra küldött sms után vicces vagy épp „meglepően” informatív, bensőségeskedő üzenetet kapjon vissza a felhasználó. A választ a Bongó által foglalkoztatott személyek az illető közösségi oldalairól (facebook, instagram stb.) egy kis netes kutakodás után szokták összeguberálni. Lenyűgöző? Aligha.

Ha szeretnéd megismerni, hogyan kereskednek a profik az online tőzsdén, a Tőzsde napon konkrét tippeket kaphatsz tőlünk, amelyeket azonnal beépíthetsz a kereskedésedbe. A részvétel ingyenes, viszont regisztrációhoz kötött! (x)

Pláne, ha belegondolunk, hogy a jellemzően fiatal, még befolyásolható fogyasztók sokszor több tízezres telefonszámlákat tudnak összehozni azzal, ha igazán rákapnak a saját maguk által kipakolt információk sokszor sablonszövegekbe csomagolt, néha vicces, néha kínos visszakapásába. Bongó mindentudása válaszonként 508 forintba kerül, és a barátságos majom, és az általa foglakoztatottak alapvető érdeke, hogy újra és újra kérdezzenek, ösztökéljék az egyszer már lépre csalt vásárlót, tudjon meg még több olyan dolgot magáról, amit kis időráfordítással bárki kideríthet róla.

Mondok egy egyszerű példát, hogyan működik a szolgáltatás: adott személynek mondjuk tele van az instagramja olyan képekkel, amin lovagol, túrázik. Ezután Bongó tudatja a kérdezővel, hogy XY szereti az állatokat, különösen a lovakat, és a természet a mindene, a fák, patakok, hegyek és végtelen erdők a második otthona.

Hú! Hát nem hiszem el...

A Your Choice videójában elsősorban csokorba szedte azokat a videósokat, akik az utóbbi időben ellenszolgáltatás fejében népszerűsítették az alkalmazást. Nehéz nem kínosan éreznie magát az embernek, miközben a sok dagályos lelkendezést hallja, mintha Bongó lángörvény képében jelent volna meg nekik, hogy átadja a promotált tartalmak kőtábláit, és istenítsék a közösségi média segítségével végezhető információszerzést. Khm...Cambridge Analytica.

De lendüljünk túl a dramaturgián. Ami igazán szemet szúró, azok a hiányok: sokan nem  jelzik, hogy a néző épp fizetett tartalmat lát. Ez korábban népbetegség volt, de még ma is tartja magát az „épp rátaláltam, pont erre jártam”-szinteken mozgó kamuszövegek puffogtatása. A rendkívül megosztó Szabyest például ezek feketeöves mestere: megannyi videójában úgy használ termékeket, vetődik el bizonyos helyekre, mintha csak az Eredet világában járnánk, és a múlt este egy cég által felbérelt kis csapat ültette volna el a fejében azon gondolatot például, hogy márpedig ő, bár állítása szerint utálja a cukros üdítőket, mostantól a Fanta szerelmese lesz. Nem mintha nem gondolhatná valaki mindig azt, amit az őt fel- vagy ebben az esetben talán inkább kibérlő cégek, csak legalább jelezné, hogy szimpatikus nekem az adott cég adott műve, és ezért vállaltam el, hogy felhívom rá mások figyelmét is. Úgy néz ki ezen elvárás már a hiábavalóságok hiábavalósága, persze nem csak Szabyest esetében. Tevékenységéről a leginformatívabb videót eddig Nagy Márton (FanMadeMaker) készítette:

A Your Choice tagjaival egybehangzóan hangsúlyoznám: nem az a baj, ha egy tartalom promotált, hanem ha a promotálás mindenfajta méltóság nélkül, a nézők hiszékenységét, befolyásolhatóságát kihasználva, rejtetten és ötlettelenül történik. Elég rémisztő tud lenni, ha egy csatorna semmi másról nem szól, csak termékek változatos, hosszú-hosszú percekig elhúzódó dicséretéről, mintha csak bérelhető felületté változott volna az adott személy, cégek szócsövévé, a digitális kor „trendi” szendvicsemberévé.

Miért pont az influencerek?

Rengeteget hallunk az influencerekről mostanában, de miért is lett ez az egyik új marketinges mantra, amire érdemes egész kampányokat építeni? A legtöbbünk egyszerűen ignorálja azt a reklámot, hirdetést, ami éppen szembe jön vele. Tudjuk, hogyan működnek, milyen eszközökkel és mit akarnak elérni. Sokszor idegesítőek, irritálóak, de a televízió, az internet, az utcák megtűrt és megszokott gyarmatosítói lettek.

A reklámarcként bérelt celebek, színészek is veszítettek vonzerejükből, viszont a youtuberekben jelenleg épp annyira nagy a bizalom és potenciál, annyi reflektorfény irányul rájuk, – mivel sok néző „kedves ismerősként”, vagy rajongása tárgyaként kezeli őket – hogy érdemes velük a marketingeseknek dolgozniuk. Persze ezt a szekeret is, mint oly sok mindent hamarosan túl fogják hajtani, és hatásukat vesztik, megszokottá válnak a promóciók is, nem beszélve legkárhozatosabb formáikról.

Ahogy ezek, úgy a youtuberek is fokozatosan veszítenek „újdonság”-faktorukból, és jóval köznapibbá válik majd ez a jelenség is idővel. Elér zenitjéhez, és fogyatkozni kezd. A médiumok evolúciója pedig zakatol tovább, kialakítva azt a teret és alkalmat, amin a marketingesek ismét megvethetik lábukat, reklámokkal szimbiózisba vonva a még friss platform legnagyobb befolyással rendelkező szereplőit, ciklikusan kimerítve és elhasználva majd végül ezeket is. De térjünk csak vissza a Bongóhoz.

„Mivel a kiskorú követők nyilván hasonlítani akarnak a sztárokra, ők is kifogják próbálni a Bongót, a szolgáltatásra vonatkozó mindenfajta háttértudás nélkül, hiszen az influencerek csak elvétve jelenítenek meg árat a promóciós videóikban, arról meg még ritkábban esik szó, hogy ha egyszer üzenetet küldesz a majomnak, onnantól kezdve kérdésekkel bombáz majd, amitől kezdve minden egyes újabb válasz 508 forintba kerül” – fejti ki Dávid, a Your Choice tagja.

Nem utolsó sorban a legifjabb fogyasztói célközönséget, amelyik java sokszor nem néz tévét, adblockot használ, és nem igazán kötik le az utcai hirdetések, a youtubereket orákulumként felhasználva tudják a cégek a legrövidebb úton elérni. Plusz a reklám köré sokszor egész kis történeteket gyártanak a megbízott videósok, elmosva ezzel azon jelleget, ami leginkább reklámra emlékeztethetné a nézőt.

Pedig nem annyira nehéz benyögni annyit a videó elején, hogy „ez most fizetett tartalom lesz”, vagy elhelyezni azt a pici kis feliratot a bal alsó sarokban. Vagy megszerkeszteni egy emészthető dramaturgiát, esetleg a videó végén vagy közben 1-2 percet szánni a reklámra, nem pedig magát a csatornát kellene egyetlen végtelenül tekergőző, identitásválságban szenvedő reklámspottá alakítani. Van különbség a „találtam” és a „fizettek nekem, hogy megtaláljam” között is. Még egyszer hangsúlyozom, nem a promótált tartalom, hanem annak legvállalhatatlanabb, az interneten Nazgúlokként keringő képviselői ellen agitálok.

A tipológia

Íme a szégyenérzet hiányának egyes stációi, visszafelé datálva. A dobogó után a negyedik változat már az elvárt kritériumokat rögzíti. Ezen tipológiát a Your Choice állította fel, a Bongót népszerűsítő tartalmakat górcső alá véve, de könnyen alkalmazhatóak a pontokba szedett „hiányok” más szponzorált tartalmakra is, ha az a kérdés, tisztességes módon történik-e egy adott termék népszerűsítése.

1.: rejtett szponzoráció, ár nincs ismertetve, nulla leírás

2.:  rejtett szponzoráció, ár nincs ismertetve, van leírás

3.: rejtett szponzoráció, ár ismertetve, van leírás

4.: nem rejtett szponzoráció, ár ismertetve, van leírás

Amint látható, nehéz és rögös út az, amin végigvánszorogva egy átlag-youtuber eljut arra a pontra, hogy a fizetett hirdetés fizetett hirdetés jellegét egyáltalán közölje, vagy ne rögtön misét celebráljon a terméknek, és legalább a fogyasztói tudatosság lezüllesztését hanyagolja annyira, hogy árat és leírást ne felejtsen el a promotált videóba belegyömöszölni.

Ezt olvasta már?

Versenykorlátozás gyanújával vizsgál két céget a GVH »